Ouderen vaker online tijdens coronacrisis, oplichters slaan toe

Tijdens de crisis zijn ouderen steeds meer online. Oplichters maken daar helaas gretig gebruik van. Uit nieuwe cijfers van Fraudehelpdesk, de politie en de Betaalvereniging blijkt dat vooral WhatsApp-fraude een enorme stijging kent, met ouderen als voornaamste slachtoffers.

In de eerste vier maanden van 2020 ontving de Fraudehelpdesk zo'n 3.500 meldingen. In heel 2019 waren dat er maar 2.663. Terwijl in 2019 nog maar 12 procent van de melders boven de 65 jaar was, gaat het in 2020 om 25 procent: een ruime verdubbeling van het aantal mensen dat wordt opgelicht.

Hoe gaat het in zijn werk?

Bij WhatsApp-fraude doet een oplichter zich voor als een bekende van het slachtoffer om vervolgens om geld te vragen. De oplichters achterhalen bijvoorbeeld een foto van de bekende en gebruiken deze als profielfoto. Vervolgens zeggen ze bijvoorbeeld een nieuw nummer te hebben en in een noodsituatie te verkeren, waardoor ze snel geld moeten hebben. Op PlusOnline hebben we een mooi voorbeeld van zo'n scenario >>

Nieuwe mensen online

Uit een enquête van ANBO onder vierduizend ouderen bleek dat mensen tijdens de coronacrisis vooral online gaan om het contact met familie niet te verliezen. Een derde van de ondervraagde mensen was vroeger nooit online, maar nu wel. Het zijn vooral deze 'nieuwe' mensen in de online wereld die vaak slachtoffer lijken te worden. Ze zijn vaak goed van vertrouwen.

"Ik sprak laatst met iemand die was opgelicht via WhatsApp en vroeg haar of het nummer waarvan ze de appjes kreeg wel het nummer was van haar dochter. Ze had geen idee, daar had ze helemaal niet naar gekeken", vertelt ANBO-directeur Liane den Haan.

Handvatten voor digitale weerbaarheid

ANBO biedt handvatten voor ouderen die digitaal weerbaarder willen worden. Dat doen de ouderenorganisatie met checklists die via de post opgestuurd kunnen worden, een jaarlijkse veiligheidsvierdaagse en consulten aan huis.

Zo voorkom je dat je slachtoffer wordt van deze oplichting:

  • Maak nooit zomaar geld over als iemand je daar via sociale media om vraagt.
  • Bel de persoon op met het nummer waarop je hem of haar normaal gesproken belt.
  • Kun je diegene niet direct telefonisch bereiken? Maak dan ook geen geld over. Niet gesproken = niet betalen.
  • Word je toch opgelicht? Doe dan altijd aangifte bij de politie en meld de oplichting bij je bank.

Bron: Nu.nl