Meer boetes voor fietsen zonder licht

Licht op een fiets
Getty Images

In de wintertijd is het belangrijk om in het verkeer goed zichtbaar te zijn, zeker als kwetsbare verkeersdeelnemer zoals een fietser. Toch rijden fietsers vaker zonder licht. Tussen mei en augustus dit jaar werden er 55 procent meer boetes uitgeschreven voor fietsen zonder verlichting dan in dezelfde periode van 2024.

Dat blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Independer op basis van CJIB-cijfers. Fietsen in het donker zonder licht is erg onverstandig. In de eerste plaats vergroot het de kans op een ongeluk met letsel of erger. Fietsers zijn de grootste groep weggebruikers die op de Spoedeisende Hulp terechtkomen. Ook kwamen er in 2024 in Nederland 246 fietsers om in het verkeer.

Fietsen zonder licht heeft ook gevolgen voor de verzekering. In Nederland zijn kwetsbare verkeersdeelnemers wettelijk beschermd bij een aanrijding. Automobilisten dragen vaak het grootste deel van de aansprakelijkheid. Iedere automobilist heeft verplicht een WA-verzekering die de schade bij een aanrijding met een fietser dekt. Het gaat daarbij om materiële schade en letselschade. Materiële schade zijn de kosten van reparaties, kleding en reiskosten naar het ziekenhuis. Letselschade zijn smartengeld, medische kosten en – bij een jonger slachtoffer – vergoeding voor inkomensverlies.

In principe draagt de automobilist dus het grootste deel van de aansprakelijkheid, maar als de fietser zelf nalatig is dan kan de compensatie een stuk lager uitvallen. Het is heel goed mogelijk dat als een fietser zonder licht rijdt, de schadevergoeding slechts de helft van het schadebedrag is, aldus Independer. Kortom, nu met de wintertijd is het verstandig de fietsverlichting te controleren en zo nodig te repareren.

Auteur