Veilig thuis: de nieuwste trucs van oplichters

Deur openen verkoper aan de deur
Getty Images

Ook oplichters, inbrekers en fraudeurs gaan met hun tijd mee. Herken de nieuwste én de meest geslepen trucs.

Fraude #1: verkooppraatjes aan de deur

‘Ik heb een geweldige aanbieding voor u’

Iemand een groot bedrag laten betalen voor een waardeloos ­product: daar zijn prulverkopers op uit. Deze oplichters verschijnen aan de deur en maken een gezellig praatje. Een veelvoorkomend voorbeeld van zo’n gesprek is dat er een scootmobieltocht wordt ­georganiseerd voor de buurt en dat dit huis toevallig op de route ligt. Zo’n smoes wekt vertrouwen.

Op een gegeven moment toveren ze uit het niets een aantal producten tevoorschijn. Ze vertellen dat ze vanuit hun werk een ontzettend goede aanbieding hebben, bijvoorbeeld een ‘geweldige’ pannen- of messenset. Zeg maar gerust: een buitenkansje. Achteraf blijkt het product een stuk minder waard te zijn dan de aanschafprijs.

Fraude #2: de binnensluiper

‘Goedendag, wij zijn uw nieuwe buren en komen even kennismaken’

Soms werken oplichters als duo samen. De één leidt je af, de ­ander gaat in je huis op zoek naar waardevolle spullen. Ze ­verzinnen in ­ieder geval een reden om je woning binnen te ­komen. Bijvoorbeeld door bij je aan te bellen en zich voor te stellen als mensen die net in de buurt zijn komen wonen; ze komen gezellig kennismaken. Ook zijn er gevallen bekend waarin een oplichter zich voordoet als iemand van de ­woningbouwvereniging. Of van de energiemaatschappij, om de ­meterstand op te nemen.

Soms gaan ze nog verder en komen ze als wijkagent aan de deur. Ze ­vertellen bijvoorbeeld dat er de laatste tijd veel inbraken in de buurt zijn en dat ze dure spullen in huis veilig komen opbergen. Hiervoor moeten ze de spullen meenemen en in een kluis opbergen. De bewoner ziet de eigendommen niet meer terug.

Fraude #3: pinnen voor een nepbezorging

‘Nu graag nog eventjes één euro pinnen’

Ook oplichters spelen in op de actualiteit. Dus in een tijd waarin veel pakketjes bezorgd worden, komt iemand aan de deur met een ‘bezorging’ voor de bewoner. Dit kan een pakket zijn maar bijvoorbeeld ook een tegoedbon voor een super­markt. De fraudeur weet het ontzettend goed en vriendelijk te brengen. Vaak heeft hij/zij zelfs kleding aan van een echte bezorgservice of winkel. Het enige wat nog moet gebeuren, is dat je één euro betaalt. De oplichter pakt een pinapparaat en het slacht­offer steekt de pinpas erin.

Maar... de transactie gaat ‘mis’ bij het intoetsen van de pincode. En dat werkt als afleiding. De oplichter verwisselt tijdens het verwarringsmoment snel de pinpas met een andere pas, zonder dat het slachtoffer dit doorheeft. Nadat de pinpassen zijn verwisseld ‘lukt’ de betaling ineens wel. De oplichter heeft zowel de pincode als de pinpas in handen en kan daarmee de hele bankrekening leegtrekken.

Fraude #4: het klusbedrijf voor noodgeval

‘Spoedklus? Hoeveel dat gaat kosten, kunnen we nog niet zeggen’

Als er thuis iets serieus misgaat heb je weleens heel snel hulp ­nodig. Denk aan een deur die in het slot valt terwijl jij buiten staat. Of aan een verstopte afvoer. Sloten­makers, loodgieters, elektriciens: de meeste klusbedrijven zijn betrouwbaar, maar er zitten ook rotte appels tussen. Die slaan hun slag in noodsituaties. Let extra op met de bedrijven die als éérste in beeld verschijnen als je op internet spoedhulp zoekt. Maak altijd vooraf duidelijke afspraken over de kosten, anders kan het bedrijf met een torenhoge rekening komen. En begint de klusjesman al te sputteren als je probeert afspraken te maken? Zoek een ander.

Dit kun je ertegen doen

‘Laat nooit iemand zomaar in je huis’

Tanya Wijngaarde, woordvoerder Fraudehelpdesk.nl (voor vragen en meldingen over oplichting): “Het is ontzettend lastig om een oplichter te herkennen. Je kunt niet zien of iemand een fraudeur is of niet. Als er een onbekende bij je aan de deur komt die iets van je wil, kun je het best terug­houdend zijn. Oplichters ­kunnen een heel net voor­komen hebben. Als je het over oplichters hebt, wordt er vaak gedacht aan een man met een ­capuchon die gebrekkig ­Nederlands spreekt – maar dat is écht niet zo.

Het is in ieder geval verstandig om een gezond wantrouwen te hebben en niet zomaar geld of informatie te geven aan de deur. Een kierstandhouder op de deur kan helpen, omdat je daarmee kunt kijken wie er staat zonder dat je de deur volledig open hoeft te doen. Twijfel je over een situatie? Licht een bekende in: iemand die je ­vertrouwt en met wie je het kunt bespreken. Het belangrijkste is dat je nooit zomaar iemand in je huis laat.”

 
Auteur