Vallen blijft probleem onder ouderen

In 2017 belandde er gemiddeld elke vijf minuten een 65-plusser op de spoedeisende hulp na een val. 3849 mensen overleden als gevolg van de val. Dat aantal is vergelijkbaar met 2016: toen ging het om 3884 mensen, aldus VeiligheidNL.

De samenleving vergrijst en we worden steeds ouder: logisch dat er meer valongevallen zijn. Dat is waar, maar dat is nog geen reden om er niets aan te doen. Er zijn genoeg manieren om het risico op een akelige val aanzienlijk te verkleinen. 

Extra vitamine D

Het Voedingscentrum adviseert vrouwen van boven de 50 jaar en mannen van boven de 70 jaar om extra vitamine D te slikken. Dat is niet zomaar: een tekort aan vitamine D kan namelijk spierzwakte, pijnlijke botten en gemakkelijk brekende botten veroorzaken. Daardoor wordt opstaan moeilijker en bent u minder stabiel. Voor vrouwen geldt bovendien dat een tekort aan vitamine D en calcium tot botontkalking (osteoporose) kan leiden. Dit probleem speelt vooral na de overgang. Iemand met osteoporose loopt een groter risico op botbreuken.

Check uw medicijnen

Sommige medicijnen kunnen het risico op vallen vergroten. Overleg daarom altijd met uw arts en apotheker als u medicijnen voorgeschreven krijgt. De arts of apotheker kan u ook vertellen of er sprake is van een verhoogd valrisico als gevolg van een combinatie van medicijnen. Slikt u al medicijnen en wilt u weten of deze het risico op vallen vergroten? Neem dan contact op met uw apotheker. 

Ziet u nog scherp?

Goed zicht vermindert het risico op vallen aanzienlijk. Laat daarom uw ogen regelmatig controleren - ook als u een bril draagt of contactlenzen hebt. Uw ogen kunnen in een jaar tijd behoorlijk achteruitgaan, zonder dat u dat werkelijk in de gaten heeft. Tegenwoordig kunt u voor een goede én gratis oogmeting gewoon bij de opticien terecht. 

Pas huis en haard aan

Een losliggend kleed, een drempel, een stapeltje boeken op de trap - de meeste valpartijen hebben dit soort eenvoudige oorzaken. Loop eens op uw gemak door uw woning en kijk wat u kunt verbeteren. Haal bijvoorbeeld drempels weg of schilder ze in een opvallende kleur. Leg antislipmatten onder de vloerkleden en in de badkamer. Zorg ervoor dat elke ruimte voldoende verlichting heeft. Heeft u een gladde trap, laat daar dan antislip-strips op aanbrengen. En laat geen spullen rondslingeren. 

Beweeg, beweeg, beweeg!

Ga op gymnastiek, ga baantjes trekken in het zwembad, ga dansen, ga wandelen, ga fietsen - beweeg! Door te bewegen houdt u uw spieren fit en sterk en verbetert u uw reactievermogen. En dat kan zomaar het verschil zijn tussen vallen en blijven staan!