Stelling: telefoongebruik in het verkeer moet harder bestraft worden

Getty Images

Als het aan het kabinet ligt, mag je straks ook op de fiets niet meer bellen, sms'en of appen. Minister Schultz (Infrastructuur) werkt aan een wet die dat moet verbieden. Vindt u dit een goed plan?

In de auto geldt al een telefoonverbod. In 2015 schreef de minister nog aan de Tweede Kamer dat er niet zo'n verbod zou komen voor fietsers. Zoiets zou volgens haar 'lastig te realiseren zijn'. Maar na onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt Schultz tot de conclusie dat het mogelijk moet zijn.

Meer ernstige gewonden

Bij 9 procent van de fietsongevallen in 2014 was een smartphone betrokken. Onder 12- tot 34-jarigen gaat het om het dubbele. Nieuwe cijfers zijn er nog niet, maar de percentages zullen momenteel naar alle waarschijnlijkheid nog wat hoger liggen. Het aantal ernstige verkeersgewonden is tussen 2014 en 2015 sowieso gestegen met 600 gevallen. 40 procent van de slachtoffers is ouder dan 75. 

Touchscreen grote boosdoener

Volgens SWOV levert een touchscreen het grootste risico op. Er wordt niet zozeer gebeld op de fiets, maar vooral gebruik gemaakt van apps; van social media – onder meer Facebook en Instagram – tot de gratis berichtendienst WhatsApp.

Daarom wil Schultz ook het gebruik van smartphones in een houder op het stuur gaan verbieden. Het is nog niet bekend hoe hoog de boete zal zijn voor de overtreding.

Wat vindt u?

We zijn benieuwd naar uw mening. Stem eens of oneens en laat hieronder een reactie achter.