Ben ik als automobilist altijd aansprakelijk na een aanrijding met een fietser?

De scholen zijn weer begonnen. In de herfstmaanden gebeuren de meeste verkeersongelukken met de fiets onder twaalfjarigen. Hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Dagelijks belanden zo'n 200 fietsers op de spoedeisende hulp. Een op de vijf ongelukken ontstaat na een botsing met een andere deelnemer in het verkeer. Vooral minderjarigen zijn het slachtoffer.

Jonge kinderen

Bij een botsing tussen een auto en een fietser van maximaal veertien jaar oud, is de automobilist altijd aansprakelijk. Jonge kinderen kunnen verkeerssituaties nog niet goed inschatten en worden dus ontzien. Ook als zij niet goed uitkijken op de fiets. Er bestaan wel gevallen waarin het kind opzettelijk een ongeluk veroorzaakt en zelf aansprakelijk is, maar dat komt zelden voor.

Mogelijke verdeling van de schade

Ook als de fietser ouder is dan veertien, blijft de automobilist aansprakelijk. Opnieuw maakt het niet uit bij welke partij de schuld ligt. Dit is dus ook het geval als een fietser door rood rijdt of meer aandacht heeft voor zijn of haar smartphone. Voetgangers en fietsers genieten namelijk bescherming volgens artikel 185 van de Wegenverkeerswet. Er is wel een verschil met kinderen jonger dan veertien: als de automobilist bewijst dat hij of zij geen fout heeft begaan, moet de fietser een deel van de schade zelf betalen. Dit wordt berekend in percentages.

Uitzonderingen

Er zijn gevallen waarin de verzekeraar een automobilist niet volledig aansprakelijk stelt voor de schade. Dan is er sprake van overmacht. Toch komt dit zelden voor. De automobilist zal moeten bewijzen dat hij of zij geen enkele schuld heeft en het ongeluk niet kon voorkomen. In de praktijk is dit vrijwel onmogelijk. Van automobilisten wordt verwacht dat zij extra rekening houden met (de kwetsbaarheid van) fietsers en voetgangers. Als een fietser al bellend schade veroorzaakt aan een stilstaande auto, is het eenvoudiger om bewijs te leveren.

4 Comments

Door Gerbera (niet gecontroleerd) op zo, 20-8-2017 - 10:00

Wat te denken van volwassen personen, die
nu denken maakt me niet uit of ik aan het bellen
ben of met meerdere naast elkaar fietsen, de AUTOMOBILIST krijgt toch de schuld. Ook richting aan geven doen we gewoon niet.
Wat een complete nonsence, tja het is Nederland, waar wel meer idiote regels gelden.

Door Wilma (niet gecontroleerd) op za, 19-8-2017 - 10:23

Dus als een fietser of voetganger bewust (intentie voor zelfdoding) voor mijn auto terecht komt, ben ik schuldig /aansprakelijk ? Dan kan je beter maar helemaal niet meer aan het verkeer deelnemen en thuis blijven zitten. Als ik met de auto ben kan ik per dag x-aantallen ongelukken krijgen als ik niet de mensen ontzie die er een potje van maken en doen alsof de wereld aan hun k hangt.

Door CA de Gruyter (niet gecontroleerd) op za, 19-8-2017 - 08:50

Het wordt tijd dit beginsel aan te passen. De "jeugd" weet dit donders goed en KIJKEN meestal nog niet eens als zij een rotonde of voetgangers oversteekplaats passeren. Onverstoord door op hun mobieltjes. Het is onverteerbaar dat je als
Automobilist schuldig bent, zelfs op rotondes met zgn haaientanden rijdt iedereen door. De wereld op zijn kop!!

Door Bernsen.F.G. (niet gecontroleerd) op za, 19-8-2017 - 02:39

Ik ben het nog steeds niet eens met deze regels in de verkeerswet.
Als de fietser als eerste als schuldige aangewezen zou zijn via de wet, dan zouden de fietsers (veel) beter uit leren gaan kijken, beter hun handen uitsteken bij richting veranderen, minder met hun mobiel bezig zijn, niet met meer dan 2 naast elkaar gaan rijden en in alle opzichten beter gaan uitkijken! En zo zijn er nog wel meer punten te benoemen!