Betalen voor overbodige verzekering

Getty Images

Een verzekerde is premie verschuldigd over een telefonisch afgesloten autoverzekering, ook als er nog een andere autoverzekering loopt en ook als de tussenpersoon geen overeenkomst met een handtekening kan laten zien.

Dit blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. In deze zaak had een automobilist al vijftien jaar een autoverzekering lopen bij Interpolis. Op een gegeven moment komt hij erachter dat hij al vijf jaar lang premie betaalt voor een tweede autoverzekering, terwijl hij bovendien op dat moment al twee jaar geen eigenaar meer is van de betreffende auto. Vanzelfsprekend eist de man de dubbel betaalde premie terug van de tussenpersoon die de tweede verzekering heeft afgesloten. Het gaat om een bedrag van ruim 3.500 euro.

Maandelijkse betaling

Bij de Geschillencommissie zegt de tussenpersoon toe de premie van de laatste twee jaar terug te betalen, omdat de man geen eigenaar meer was. Over de eerste drie jaar weigert de tussenpersoon terugbetaling, want er was wel degelijk telefonisch een verzekering afgesloten. De automobilist had  de autoverzekering telefonisch aangevraagd en hij had zijn bankrekeningnummer toegezonden voor een automatische incasso van de premie. Ieder jaar zijn er ook groene kaarten naar de verzekerde gestuurd.

Overtuigende argumenten

De Geschillencommissie vond deze argumenten overtuigend. Door de maandelijkse incasso wist de automobilist dat hij een verzekering had lopen, en omdat hij zes jaar lang niet aan de bel had getrokken, mocht de tussenpersoon ervan uitgaan dat de verzekering gewenst was. De tussenpersoon hoeft de betaalde premie daarom niet terug te betalen.

Auteur 
Bron 
  • Kifid