PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Reisverzekering moet vertraagd vliegtuig vergoeden

Wie een belangrijke afspraak dreigt te missen door een vertraagd vliegtuig, kan op kosten van de reisverzekering een ticket boeken bij een andere maatschappij om toch op tijd te komen.

Dat blijkt uit een bindend advies van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. Een reiziger had een retourvlucht geboekt in de economyclass. Hij zou iets na tienen 's ochtends op Schiphol landen. Om twee uur 's middags moest de reiziger bij het Paleis van Justitie in Den Haag zijn voor de behandeling van een rechtszaak. Vlak voor vertrekt belde de reiziger zijn tussenpersoon omdat zijn vlucht minimaal 5 uur vertraging zou hebben, waardoor hij te laat zou zijn voor zijn rechtszaak. De tussenpersoon adviseerde de man contact op te nemen met de alarmcentrale. De reiziger reageerde dat alle medewerkers bezet waren en dat hij onmiddellijk weg moest. Hij boekte daarop een businessclassticket bij een andere luchtvaartmaatschappij. Inmiddels had de tussenpersoon zelf de alarmcentrale gebeld en hij kreeg te horen dat de reisverzekering dit niet dekt. De reiziger zat toen al in het vliegtuig. Terug in Nederland claimde hij de kosten van het ticket, ruim tweeduizend euro, bij de reisverzekering, die dat afwees.

Onvoorzien

De Geschillencommissie stelde de reiziger in het gelijk. Volgens de polisvoorwaarden dekt de reisverzekering extra reiskosten als de geplande reis niet kan plaatsvinden door een onvoorziene buitengewone omstandigheid. De Geschillencommissie oordeelde dat een reiziger rekening moet houden met enige vertraging, maar vijf uur is een onvoorziene buitengewone omstandigheid. Dat de reiziger een duur businessclass ticket had geboekt en geen goedkoper economyclass, was verklaarbaar. Op zo'n laat tijdstip zijn er vaak alleen dure tickets over. De reisverzekering moest daarom het gehele bedrag vergoeden.

Bron(nen):