Telefoonnummer niet vereist

Een verzekerde is niet verplicht zijn telefoonnummer te geven bij het afsluiten van een autoverzekering. Een verzekeraar mag de verzekerde om die reden niet weigeren. 

Dat blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid.  Bij het afsluiten van een autoverzekering via internet wil een man bij verzekeraar Allsecur (inmiddels Allianz Direct) wel zijn e-mail- en postadres geven, maar niet zijn telefoonnummer. In het verplichte veld op het online formulier vult hij daarom een gefingeerd telefoonnummer in. Allsecur weigert de verzekering. Ook bij Allanz Nederland vist de man achter het net. Deze verzekeraar weigert hem omdat hij de eerdere afwijzing verzwijgt. De man accepteert dit niet en stapt naar het Kifid.

Extra service

De verzekeraar meldt bij het Kifid dat het telefoonnummer nodig is om service te verlenen. Zo kan de verzekeraar bij twijfel over een aanvraag of claim de verzekerde bellen voor een persoonlijke toelichting. Het telefoonnummer wordt niet gebruikt voor marketing en wordt ook niet verkocht. De privacy is dus niet in het geding. 

De Geschillencommissie ziet dat anders. Het vragen om een telefoonnummer is in strijd met de AVG. Persoonsgegevens, zoals een telefoonnummer, mogen alleen worden verzameld voor een uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigd doel. Voor het uitvoeren van een verzekeringsovereenkomst is een telefoonnummer niet noodzakelijk. De verzekeraar kan de man immers via e-mail of per post benaderen. Dat de verzekeraar extra service wil verlenen met het telefoonnummer, maakt het registreren ervan nog niet noodzakelijk. Ook voor het opsporen van eventuele fraude is een telefoonnummer niet nodig. In de frauderegisters staan namelijk naam, adres en woonplaats vermeld. 

De verzekeraar heeft het telefoonnummer van de klant dus niet nodig, en de Geschillencommissie beslist daarom dat de verzekeraar de aanvraag opnieuw moet beoordelen. 

Bron(nen):