Gebruikelijk is om een schadevergoeding overeen te komen
Mijn huurhuis is het afgelopen jaar gerenoveerd. Nu hebben de werklui vernielingen aangebracht aan een granieten bank en een glazen uiltje. Ook is het toegangshek kapot, de oprit is beschadigd en ze hebben ongevraagd een stofzuiger gebruikt voor bouwstof. Die werkt nu niet goed meer. Bij wie kunnen we verhaal halen: de woningstichting of het bouwbedrijf?
Mathijs ten Broeke, namens de Woonbond
Bij een renovatie van je huurwoning is de verhuurder opdrachtgever van de werkzaamheden. In de huurovereenkomst met je verhuurder is afgesproken wat voor woning en bijbehorend woongenot je mag verwachten tegen welke huurprijs. Zodra je overlast of zelfs schade hebt die veroorzaakt is door het werk van bouwvakkers, dan is de verhuurder ervoor verantwoordelijk om dit met de aannemer op een goede manier te verhelpen.
Gebruikelijk is om een schadevergoeding overeen te komen. Voordat de renovatiewerkzaamheden beginnen, hoort er een sociaal plan te worden opgesteld waar bewoners zich in kunnen vinden.
Onderdeel hiervan kunnen ook duidelijke afspraken zijn over de communicatie tussen huurder, verhuurder en aannemer. En zelfs ook afspraken over verantwoordelijkheden en handelswijze in geval van ontstane schade. Sowieso is het verstandig om zoveel mogelijk vast te leggen direct na het ontstaan van de schade. Bijvoorbeeld door er foto’s van te maken en door schriftelijk te communiceren met de verhuurder (via mail of whatsapp), zodat dit later is terug te vinden.