Webwinkels uit EU-landen schenden massaal consumentenrechten

Twee op de drie webwinkels informeren klanten niet genoeg op het gebied van consumentenrechten die gelden binnen de Europese Unie. Dat blijkt uit een gecoördineerd onderzoek onder 481 webshops van nationale toezichthouders in verschillende lidstaten.

Deze webwinkels schenden vooral het consumentenrecht dat gaat over het annuleren van een aankoop. Zo informeren zij klanten niet over het recht om een aankoop binnen twee weken na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren.

Ook wordt bij veel webshops de uiteindelijke prijs niet meteen getoond, bijvoorbeeld omdat de verzendkosten ontbreken. Daarnaast blijkt ook uit het onderzoek dat er op de webshops informatie ontbreekt over de garantietermijn van twee jaar, wanneer een product gebreken vertoond. 

Geoblocking

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) merkt naar aanleiding van het onderzoek op dat veel webwinkels klanten uit andere landen anders behandelen, dan klanten uit het eigen land (geoblocking). Dit is volgens de Europese regels verboden. 

Verder ontbreekt bij bijna de helft van de onderzochte webwinkels de verplichte link naar het online platform voor geschillenbeslechting.

De Autoriteit Consument & Markt gaat de bevindingen verder onderzoeken en de desbetreffende webwinkels opdragen hun site aan te passen.
 

Bron(nen):