Bunq-klanten vaker slachtoffer oplichting

Piggy Bank
Getty Images

Klanten van onlinebank Bunq zijn opvallend vaak het slachtoffer van phishing. De gedupeerden klikken op een link in een sms-bericht dat zogenaamd van een Bunq-medewerker komt. Daarna wordt hun rekening leeggehaald. Bunq geeft daarna regelmatig niet thuis.

De Consumentenbond vindt het onacceptabel dat de internetbank Bunq onbereikbaar is voor klanten die het slachtoffer worden van criminelen, zo meldt de NOS. De Consumentenbond heeft inmiddels contact gezocht met Bunq. 'Los van de vraag of mensen dom zijn geweest door op een link te klikken en of ze daarvan nog iets terugzien, willen wij praten over de inrichting van de klantenservice van de bank. Want ze weten bij Bunq al langer dat dit speelt. Er is ook al een keer een uitzending van het programma Kassa aan gewijd.' aldus woordvoerder Joyce Donat.

Erg makkelijk afschuiven

Volgens Donat is het te makkelijk om consumenten die opgelicht zijn als enige schuldige aan te wijzen, te verwijten dat ze zèlf op een link klikten en soms vervolgens hun gegevens gaven. 'Dit soort criminelen gaat ongelooflijk geraffineerd te werk. Niet voor niets hebben andere banken een coulanceregeling voor mensen die van dit soort praktijken het slachtoffer worden. Die heeft Bunq ook wel, maar daar zitten hele strenge regels aan.'

Oprichter Ali Niknam zou in een gesprek met een gedupeerde tijdens de bijeenkomst in Durgerdam ook weinig compassie hebben getoond. 'Weg is weg. Het is alsof je buiten op straat iemand je autosleutels geeft. Dan is je auto ook weg.'

Niknam meent dat onlinefraude een maatschappelijk probleem is en niet specifiek een probleem van Bunq of de bankensector. Hij verzet zich tegen het beeld dat fraudegevallen vaker bij zijn bedrijf voorkomen. „Zo rapporteerde de NVB (Nederlandse Vereniging van Banken, red.) in 2023 namelijk een totaal van 10.000 slachtoffers in de bankensector. Bij Bunq waren dat er 85. Door het verkeerde beeld dat nu ontstaat, verliest iedereen”, schrijft hij.

Eerder in opspraak

Bunq raakte al eerder stevig in opspraak wegens klantonvriendelijk beleid. De Bunq-rekening van Stichting Voorzij, een feministische stichting die zich hard maakt voor de rechten van vrouwen in de Nederlandse samenleving, werd zonder waarschuwing vooraf opgeheven. Niknam verklaarde toen tegenover de voorzitster dat 'uw activiteiten niet aansluiten waar wij als bedrijf voor staan' maar weigerde verdere tekst en uitleg te geven, waarna Voorzij besloot een procedure te starten. 

Auteur