Kaartautomaat Arriva houdt geen rekening met blinden

Kaartautomaten van Arriva worden met een touchscreen bediend en hebben geen spraakondersteuning. Blinden en slechtzienden kunnen dus geen losse treinkaart kopen om anoniem te reizen. Dat wordt gezien als ''discriminatie op grond van handicap of chronische ziekte'' door het College voor de Rechten van de Mens.

Speciaal voor blinden en slechtzienden die met de trein reizen, heeft het openbaar vervoer de OV-chip Plus ontwikkeld. Dat is een persoonsgebonden chipkaart en dus geen anonieme kaart. Een blinde man vindt het discriminatie dat hij niet zelfstandig en anoniem kan reizen met de trein. Hij heeft daarom NS en Arriva voor het College voor de Rechten van de Mens gedaagd en gevraagd om een uitspraak.

Spraakondersteuning

Bij Arriva zijn blinde en slechtziende treinreizigers niet afhankelijk van de speciale OV-chip Plus. Zij kunnen ook via internet een e-ticket bestellen en bij een OV Servicepunt een losse kaart kopen. Betalen kan daar contant en met pinpas. Het College vindt die aanpassingen niet voldoende. Blinde en slechtziende kunnen de kaartautomaten op de stations namelijk niet bedienen. Wettelijk is vastgelegd dat kaartautomaten bruikbaar moeten zijn voor blinden en slechtzienden. Bij Arriva is dit niet het geval en daarom heeft deze vervoermaatschappij volgens het College verboden onderscheid gemaakt op grond van handicap of chronische ziekte.

De NS discrimineert volgens het College echter niet. De NS-kaartautomaten hebben namelijk wel spraakondersteuning en een 'hulp op afstand' knop. Beide functies zijn 24 uur per dag beschikbaar. Een blinde kan de automaten dus bedienen en wordt op dat punt gelijk behandeld als andere passagiers. De uitspraak geldt dus alleen ten nadele van Arrivia.

Bron: Mensenrechten.nl, mensenrechten (2)