Sleutels gestolen? Sloten direct vervangen!

Als huissleutels worden gestolen en de dief het adres kan achterhalen, dan moet het slachtoffer direct de sloten laten vervangen. Gebeurt dat niet en worden er spullen uit de woning gestolen, dan mag de inboedelverzekering uitkering weigeren.

Dit blijkt uit een niet bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. In augustus 2019 is in de sportschool het kluisje van de echtgenoot van de verzekerde opengebroken. Een tas met twee huissleutels en een portemonnee zijn gestolen. In de portemonnee zitten ziekenhuisstickers met het adres van de verzekerde. Omdat de huissleutels gestolen waren, is het echtpaar die avond met de kinderen bij haar ouders gaan slapen. De volgende dag haalt zij de reserve huissleutel op bij haar zus. Thuis aangekomen blijken er spullen uit de woning gestolen.

Inboedelverzekeraar Centraal Beheer weigert de schade te vergoeden en denkt dat de verzekerde de verzekering probeert op te lichten. De vrouw kan de schade niet aantonen en ze heeft niets gedaan om de diefstal te voorkomen. De gegevens van de vrouw worden zelfs gemeld bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars.

Paniek

Tijdens de procedure bij het Kifid besluit Centraal Beheer om de schade door de diefstal uit het kluisje toch te vergoeden. Ook verdenkt de verzekeraar de vrouw niet langer van opzet tot misleiding en de registratie wordt ingetrokken. Voor de vrouw is dat niet voldoende. Zij wil dat de verzekeraar ook de schade vergoedt van de diefstal uit de woning, bijna zeven duizend euro. Zij wist namelijk niet dat er adresgegevens in de gestolen portemonnee zaten. Bovendien was zij in paniek. Er waren belangrijke zaken gestolen, vanwege een aanstaande vakantie waren er veel spanningen, ze had de zorg voor de kinderen en de woningbouwvereniging was 's avonds niet bereikbaar. Ze kon dus onmogelijk de sloten van de woning direct vervangen.

De Geschillencommissie ziet dat anders. Zij vindt dat de vrouw niets gedaan heeft om de schade te voorkomen. De vrouw had bijvoorbeeld een slotenmaker kunnen bellen om diezelfde dag nog de woning veilig af te kunnen sluiten. Dat heeft ze niet gedaan, terwijl er een reële kans is dat de dief naar de woning zou komen. Ook heeft zij niet nagegaan of er misschien adresgegevens in de tas zaten. Een gemiddelde verzekerde behoort dat te doen. Wat de Geschillencommissie betreft is het terecht dat de verzekeraar weigert de schade te vergoeden.