7 tips om minder stress op uw werk te ervaren

Ken je dat? Je vliegt van huis naar je werk en vice versa, je werkt hard, je hebt regelmatig deadlines en veel verschillende opdrachten of klanten. Je hebt stress. Hoe hou je nou je hoofd koel op je werk? Hierbij de 7 beste tips van mindfulnesstrainer Karin Hoens. Om te beginnen: haal even drie keer bewust adem.

Tip 1- Hoe wil je je vandaag voelen?
Bedenk nog voordat je opstaat, hoe je je die dag wil voelen. Creatief, produktief, rustig, gericht op samenwerking of op het afronden van een project. Dit voorkomt dat je op de automatische piloot uit bed stapt en je humeur bepaald wordt door de omstandigheden van de dag. Op deze manier zullen je acties sneller leiden tot het gewenste resultaat.

Tip 2 - Start bewust
Start je dag bewust. Ga op je werk niet meteen je mails lezen of je to do lijst afwerken maar ga eerst eens rustig rechtop op je stoel zitten. Voel eens hoe je op je stoel zit, let bewust op je ademhaling. Kies dan heel bewust wat je daarna als eerste gaat doen. Vraag je af: wat is nu echt belangrijk?

Tip 3 - Geen mail
Laat je eerste actie niet het checken van je mail zijn. En kijk zeker niet de hele dag in je mailbox, dat leidt enorm af. Check je mail op vaste tijdstippen, bijvoorbeeld om 11.00 uur en 15.00 uur. Niet meteen in de ochtend. Dat is het moment waarop je het meest creatief en gefocust bent dus dat zet je liever in voor andere taken. Zet deze tijden ook je in je afwezigheidsassistent, dan weten mensen wat ze kunnen verwachten.

Tip 4 - Kleine rustmomenten
Je kunt gedurende de dag allerlei rustmomenten inbouwen. Het enige dat je hoeft te doen is je er bewust van te zijn: geniet van de rust als je wacht bij de printer of een kop koffie haalt, doe een korte meditatie bij een toiletbezoek, loop mindful naar een vergadering. Drink je kop thee met aandacht, eet je lunch bewust, ga wandelen in de pauze.

Tip 5 - Een ding tegelijk
Multitasken lijkt produktief maar dat is het niet. Bovendien maakt het je onrustig. Kijk of je je focus bij een klus kunt houden.

Tip 6 - Mindful luisteren
Veel mensen luisteren maar half, zijn vooral bezig met hun eigen antwoord of zitten op hun telefoon. Kijk eens of je echt met aandacht kunt luisteren. Merk je het verschil?

Tip 7 - Reminders
Mindfulness is niet ingewikkeld om te doen maar vooral lastig om jezelf eraan te herrineren. Plak een post it op je computer, zet op je computerscherm of telefoon een mooie quote, een reminder in je agenda.