E-biketest 2013: Welke e-bike fietst het fijnst? (deel 2)

Getty Images

Heerlijk is het, fietsen met trapondersteuning. Maar de ene e-bike is de andere niet. Gelukkig is er in elke prijsklasse wel een die met vlag en wimpel slaagt.

U vindt hier het eerste deel van de e-bike test:


Fietsen van €2000 tot €3000

Batavus Ventoux Easy


Prijs: €2599.
Verkoopinformatie: T 0513-63 89 99 en www.batavus.nl
Techniek: accu 36V, 14Ah, 504Wh (in bagagedrager), elektromotor 250Watt in achterwiel, 21 derailleur versnelling, V-brake velgrem.
Gewicht: 27,4 kg (inclusief accu).
Opgegeven actieradius: circa 150 km bij optimale omstandig­heden.
Oplaadtijd: 4 tot 5 uur.
Accuvervanging: vanaf €499.
Oordeel: De Ventoux is echt een topper in deze categorie. “Spannende fiets”, staat op een van de formulieren. De Ventoux rijdt zeer soepel en geluidloos. Midden op het stuur zit een duidelijke display met alle informatie. De knoppen direct aan de handel zijn eenvoudig te bedienen en ook logisch. De ondersteuning is met vijf standen heel goed te doseren, van rustig tot erg krachtig. Afremmen met de V-brakes moet je met beleid doen, want bij te hard knijpen is de rem een tikje agressief. Het schakelen is even wennen: dat luistert wel nauw. De 21 versnellingen zijn meer dan genoeg voor ­stevige heuvels. Het comfort krijgt plusjes: “prettige leren handgrepen”, “veel zitcomfort”, “stuurt fijn”.

Dutch ID Sport +


Prijs: €2599.
Info: T 0251-27 67 77 en www.dutch-id.nl
Techniek: accu 36V, 8Ah, 288Wh (in bagagedrager), elektromotor 250Watt op de trapas, Shimano Nexus 8 Premium versnellingsnaaf, rollerbrake-remmen.
Gewicht: 29,5 kg (inclusief accu).
Opgegeven actieradius: 60 tot 125 km.
Oplaadtijd: 2,5 uur.
Accuvervanging: €649
Oordeel: Het eerste wat opvalt, is het rechte stuur. Dat dwingt je min of meer in een gebogen houding, iets wat niet iedereen zal bevallen. Sommige testers vinden ’t lekker sportief, andere klagen over zere polsen. Het rechte stuur is overigens eenvoudig te vervangen voor een minder sportief exemplaar. Het zadel is hard en het frame compact, met de motor van de Bosch trapondersteuning in het midden. Gedurfde keuzes die de fiets in elk geval tot een blikvanger maken. “Kicken fietsje”, horen we bij het opstappen. Dankzij een goed display met duidelijke knoppen, goede ondersteuning en uitstekende rijeigenschappen scoort de Dutch gemiddeld een hoog cijfer. Het mindere comfort, de volgens sommigen te sportieve zit en de iets lawaaiige motor kosten punten.

Flyer T8 Deluxe


Prijs: €2899.
Verkoopinformatie: T 0251-27 67 77 en www.amazingwheels.nl
Techniek: accu 36V, 13,2Ah, 475Wh (boven trapas in frame), elektro­motor 250Watt in trapas, Shimano Nexus 8 Premium versnellingsnaaf, rollerbrake-remmen.
Gewicht: 27,5 kg (inclusief accu).
Opgegeven actieradius: 70 tot 100 km.
Oplaadtijd: 5 uur.
Accuvervanging: €799.
Oordeel: Dat de Flyer uit Zwitserland komt, een land met veel bergen, merk je meteen. Ondanks het geringe aantal ondersteuningsstanden heeft de fiets geen moeite met Nederlandse heuvels. Het vermogen direct aan de trapas geeft ’m vleugels. Ook zonder ondersteuning fietst deze alleskunner erg licht. Toch een klein beetje kritiek: een enkele tester vond het stuur te recht en de handgrepen niet zo fijn. Remmen, versnelling en uitrusting scoren voldoende. De sensor in het achterwiel is kwetsbaar. Ook wordt de opmerking geplaatst dat de halfopen kettingkast niet zo prettig is. Je kunt overigens ook kiezen voor een gesloten kettingkast, maar dat geeft meer ­resonantie tijdens het fietsen en dus meer geluid. De Flyer ziet er eigenlijk al jaren hetzelfde uit. Het grote blok boven de trapas ontlokt tijdens de test de opmerking: “Ik vind hem ­minder mooi.”

Gazelle Orange Xtra Innergy X2


Prijs: €2449.
Verkoopinformatie: T 0313-42 99 11 en ­www.gazelle.nl
Techniek: accu 36V; 7, 9 of 11Ah; 252, 324 of 396Wh (in bagage­drager), elektromotor 252Watt in voorwiel, Shimano Nexus 8 versnellingsnaaf, V-brake velgrem vóór, ­rollerbrake achter.
Gewicht: 21,6 kg exclusief accu (7Ah: + 2,5 kg).
Opgegeven actieradius: circa 25 tot 90 km (bij 7Ah accu).
Oplaadtijd: 5, 7 en 9 uur (aanschaf van snellader mogelijk).
Accuvervanging: 7Ah €399, 9Ah €499 en 11Ah €599.
Oordeel: De Gazelle Innergy is een fraaie fiets met uitstraling. De rij­eigenschappen zijn goed. Remmen, versnelling en uitrusting krijgen een ruime voldoende. Het frame is stijf en stabiel. Als fiets dus prima, maar de ondersteuning is licht hoorbaar. En de bediening van de display is ten opzichte van vorig jaar niet verbeterd. Ook toen liet Gazelle punten liggen door de soms onlogische bediening van de trapondersteuning en het matig leesbare beeldscherm met te kleine knopjes. Ook zoiets: om het systeem te activeren, moet eerst het achterlicht worden aangezet. Hopelijk gaat Gazelle daar in de toekomst wat aan doen. Dan hebben ze een potentiële topper in handen.

Koga E-Deluxe


Prijs: €3299.
Verkoopinformatie: T 0513-63 01 11 en www.koga.nl
Techniek: accu 36V, 14Ah, 504Wh (in bagagedrager), elektromotor 250Watt in achterwiel, Shimano 27 derailleurversnelling, Magura ­hydraulische velgremmen.
Gewicht: 25,6 kg (inclusief accu).
Opgegeven actieradius: circa 143 km.
Oplaadtijd: 6 tot 7 uur.
Accuvervanging: €749.
Oordeel: Prijzig, maar al jaren ook de absolute top. Of toch niet? De chique uitstraling en zorgvuldige afwerking spreken de testers aan, net als het rijplezier: zeer soepel, geruisloos en krachtig als het moet. Midden op het stuur geeft een duidelijke display alle informatie. De knoppen direct aan de handel zijn eenvoudig te bedienen en ook logisch. De ondersteuning is met vijf standen heel goed te doseren, van rustig tot erg krachtig. De remmen op deze “fijne lichte fiets” zijn goed en versnellingen zijn er in overvloed, met 27 ­mogelijkheden. Daar is ook kritiek op, omdat een goed afleesbare indicator van de versnelling ontbreekt. Je weet dus niet in welke versnelling je rijdt. De fiets schakelt ook niet heel makkelijk. Dat kost punten, net als de iets schokkerige ondersteuning in de hoogste stand, waardoor Koga voor het eerst in jaren nipt voorbij wordt gestreefd door de (goed­kopere) concurrentie.



Qwic Trend 4


Prijs: €2199.
Verkoopinformatie: T 020-630 65 40 en www.qwic.nl
Techniek: accu 36V, 15,8Ah, 570Wh (in bagagedrager), elektromotor 250Watt in voorwiel, Shimano Nexus 8 versnellingsnaaf, roller­brake-remmen.
Gewicht: 26,8 kg (inclusief accu).
Opgegeven actieradius: circa 160 km.
Oplaadtijd: 3½ uur.
Accuvervanging: vanaf €449.
Oordeel: Qwic maakt fietsen die het jaar in, jaar uit goed doen in onze test. Ook dit jaar, want Qwic blijft innoveren. De motor is stil, de display heeft een usb-poort voor het opladen van je smartphone, en de accu geeft ook ondersteuning als je de fiets met de hand meevoert. De rij­eigenschappen zijn goed, ook dankzij ondersteuning in acht standen. Opvallend is dat het duwtje in de rug ook nog boven 25 km per uur werkt. Enkele testers vinden de fiets daardoor iets te pittig; het geeft soms een gejaagd en nerveus gevoel. “In stand 8 met rustig trappen is het bijna een brommer”, schrijft een ­tester. Ook de remhandels krijgen enige ­kritiek: men vindt ze te kort.



RIH Omega


Prijs: €2599.
Verkoopinformatie: dealerlijsten via T 077-382 26 41 en www.rih.nl
Techniek: accu 36V, 12Ah, 432Wh (in bagagedrager), elektromotor 250Watt in voorwiel, Shimano Nexus 8 Premium versnellingsnaaf, V-brake velgrem vóór, rollerbrake achter.
Gewicht: 26 kg (inclusief accu).
Opgegeven actieradius: 80 tot 150 km.
Oplaadtijd: 6 uur.
Accuvervanging: €450 tot €500.
Oordeel: De testfiets valt meteen op door de fraaie afwerking. Vakwerk. Voor het in werking zetten van de trapondersteuning moet wel even het instructieboekje worden bestudeerd of uitleg van de dealer worden gevraagd. Het is namelijk een soort computer: eerst het menu in, dan een keuze maken en vervolgens bevestigen. Wat omslachtig, al went het snel. Het verwijderen van de accu gaat via een elektronisch slot en moet ook via het menu. De RIH fietst bijzonder soepel, heeft een goede zit en veel ondersteuningsmogelijkheden. De fiets is erg stil en reageert heel soepel en krachtig ­indien gewenst. Versnellingen en remmen werken goed.



Sparta ION RXS+


Prijs: €2599.
Verkoopinformatie: T 055-357 87 00 en www.sparta.nl
Techniek: accu 36V, 13,8Ah, 500Wh (in bagagedrager), elektromotor 250Watt in achterwiel, SRAM via 24-derailleurversnelling, ­V-brake velg­remmen.
Gewicht: 28 kg (inclusief accu).
Opgegeven actieradius: tot 150 km.
Oplaadtijd: 7 uur.
Accuvervanging: vanaf €499.
Oordeel: De Sparta zit goed, merken verschillende testers op. Geen verrassing, want Sparta draait al jaren mee in de top. De RXS+ zet die lijn voort. De fiets heeft een fraai ­design en een in de voorvork geïntegreerde koplamp. Enkele testers moeten wel wennen aan de nieuwste SRAM derailleurversnelling en vinden “de achterkant zwaar”. De trapondersteuning is goed; de vijf standen zijn makkelijk in te stellen, soepel en geluidloos. Een duidelijke display geeft alle informatie. De knoppen direct aan de handel zijn eenvoudig te bedienen en ook logisch. “Fijne fiets”, luidt het oordeel van een tester. En zo is het maar net.



Thompson Voltage NuVinci


Prijs: €2995.
Verkoopinformatie: dealerlijsten via T 0318-61 14 27 en www.thompson-fietsen.nl
Techniek: accu Li-ion 36V, 8Ah, 300Wh (in bagagedrager), elektro­motor 250Watt in trapas, NuVinci ­automatische versnellingsnaaf, ­Magura hydraulische velgremmen.
Gewicht: 25,8 kg (inclusief accu).
Opgegeven actieradius: tot circa 145 km.
Oplaadtijd: 2,5 uur.
Accuvervanging: €649.
Oordeel: Met de Thompson hebben we een echte primeur. Deze ­Belgische e-bike is namelijk uitgerust met de nieuwste NuVinci automatische traploze versnelling. We zijn ­gewend om te schakelen in stapjes. De Thompson doet dat anders: traploos, met een soort gashandel waarmee je naar een zwaarder of lichter verzet draait. Je kunt hem op handbediening zetten of geheel automatisch laten werken. Klinkt geweldig, maar na de eerste meters merken de testers al dat er iets schort aan het systeem. De fiets moest eerst ­gereset worden. Daarna werkt het systeem goed, maar het valt niet bij alle testers in goede aarde. Voor fietsers die het schakelmoment niet aanvoelen, is het systeem een uitkomst. De ondersteuning van de Bosch-­motor is hoorbaar. De afwerking is netjes, maar de bedieningsknopjes (zwart op zwart) zijn moeilijk te zien.



Trek T500+


Prijs: €2399.
Verkoopinformatie: T 033-450 90 40 en www.trekbikes.com
Techniek: accu 48V, 6,6Ah, 320Wh (in bagagedrager), elektromotor 250Watt in achterwiel, Shimano Deore/Alivio 24-derailleurversnelling, V-brake remmen.
Gewicht: 25,3 kg (inclusief accu).
Opgegeven actieradius: 15 tot 90 km.
Oplaadtijd: 1 tot 5 uur.
Accuvervanging: €599.
Oordeel: De Trek verwelkomt fietsers bij het aanzetten van de display met vrolijke pieptonen. Deze hoor je overigens ook bij het uitzetten. De fiets rijdt subliem: stil en soepel. Het frame is erg stabiel en stijf, iets wat sportieve rijders waarderen, net als het harde zadel. Een tester ontlokte dat wel de opmerking: “stugge fiets”. De ondersteuning kun je uitstekend doseren en is erg krachtig als je dat wilt. Met de licht schakelende 24-versnellingsderailleur kan de fiets goed in de heuvels uit de voeten. De Trek beschikt ook over een stand om de accu tijdens het fietsen op te laden. Deze functie kun je handmatig inschakelen (bijvoorbeeld bergaf) en ze wordt automatisch ­geactiveerd tijdens het remmen. De fiets heeft een fraaie afwerking, met de in de voorvork geïntegreerde verlichting als aandachtstrekker.



Conclusie

De fietsen hebben ons dit jaar echt verrast. Bij de meeste testfietsen is de bediening duidelijk verbeterd ten opzichte van vorig jaar. De accu’s hielden het ondanks de lage temperatuur op de testdag prima uit en dat is weleens anders geweest.

Opvallend is dat drie fietsen met dezelfde prijs (€2599) de topscore in deze test halen. Batavus, Sparta en RIH steken de duurdere modellen de loef af door alle drie de hoogste score (8,6) te halen in de Plus Magazine e-biketest 2013. Terechte winnaars: prima fietsen van hoge kwaliteit en met uitstekende eigenschappen.

In de prijsklasse tot €2000 scoren de via internet verkrijgbare fietsen Stella en RAP goede cijfers. De grootste winnaar van deze test lijkt dus de consument. Die krijgt voor minder geld een steeds betere e-bike.
 

Aanschaftips

  • Mocht u de aanschaf van een e-bike overwegen, dan raden wij u aan te beginnen bij een lokale rijwielzaak waarmee u goede ervaringen hebt. De service is namelijk nóg belangrijker dan bij een normale fiets. Minimaal één keer per jaar krijgt de e-bike een beurt en een update. Aan een e-bike sleutelen of zelfs een achterband vervangen is vakwerk dat u niet zomaar zelf kunt doen.
  • Met het huidige aanbod is voor veel beurzen wat te vinden, zoals de goedkope RAP en Stella. Beide merken bieden naast de lage aanschafprijs ook service aan huis. Stella rekent naar eigen zeggen geen voorrij­kosten. Hoe vlot en goed deze service is, hebben wij niet kunnen beoordelen.
  • De accu is een kostenpost om rekening mee te houden. De meeste accu’s zullen het na pakweg vijf jaar niet meer doen. Of eerder. Lang stilstaan in een koude schuur kan funest zijn. Vandaar dat we ook vermeld hebben wat het vervangen kost: €400 tot €800.
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine