Alles wat je moet weten over het bijladen van elektrische auto’s

Een zo groot mogelijke actieradius van een elektrische auto is leuk, maar minstens zo belangrijk is de laadsnelheid. Je hebt namelijk niet zoveel aan een grote reikwijdte als je daardoor langer bij moet laden. De belangrijkste vragen rondom het bijladen van elektrische auto’s op een rij.

Welke laadsnelheid heeft een huishoudaansluiting?

Afhankelijk van de stoppen in de meterkast, gaat het bij een normaal stopcontact doorgaans om maximale stroomsterktes van 16 ampère, 25 ampère of 35 ampère eenfasige wisselspanning. Je berekent het bijbehorende vermogen door de stroomsterkte te vermenigvuldigen met de spanning. Bij een huishoudaansluiting is die 230 volt. Dan krijg je 3,7 kW (bij 16A), 5,8 kW (bij 25A) of 8 kW (bij 35A).

Om een grove indruk te krijgen van de tijd die nodig is om een lege accu op te laden tot 80 procent vermenigvuldig je de accucapaciteit met 0,8 (80 procent) en deel je die waarde door het laadvermogen. De 80 procent wordt als richtlijn gebruikt, omdat het daarboven beduidend langzamer gaat. 

Voorbeeld:
In het geval van een auto met een accu van 50 kWh aan een 16A-aansluiting resulteert dat in een laadtijd van (50x0,8)/3,7 = 10,8 uur. Dit is natuurlijk wel theorie, want het zal zelden voorkomen dat een accu daadwerkelijk helemaal leeg is op het moment dat je de stekker erin stopt. 

Kun je een elektrische auto opladen via het stopcontact?

Ja, dat kan als je beschikt over een laadsnoer met een huishoudaansluiting, zo kun je de auto zonder problemen via een regulier stopcontact met 2,3 kW opladen.

Het zal alleen niet erg snel gaan. Een wallboxaansluiting met 16A (3,7kW) gaat bijvoorbeeld al een stuk sneller.

Welke laadsnelheden hebben laadpalen en wallboxen?

Laadpalen in de openbare ruimtes en ook veel wallboxen, in onder meer parkeergarages, zijn driefase-aansluitingen. Deze zijn er met 16A en 32A. Dit betekent dat de stroomsterkte, vermogen en spanning verdrievoudigd zijn. Wanneer je elektrische auto geschikt is voor driefase-laden, resulteert dat in maximale laadvermogens van 11 en 22 kW. 

Maar veel elektrische voertuigen kunnen vooralsnog alleen laden op één fase. Het vermogen bedraagt in dat geval 3,7 kW of 7,4 kW. 32A-laadpalen zijn in de minderheid, om de simpele reden dat daar een hoger prijskaartje aan hangt.

Welke laadsnelheid heeft een snellader?

Er wordt door echte snelladers geladen met gelijkstroom: DC. Het ging bij FastNed-stations in eerste instantie om maximaal 50 kW, inmiddels heeft FastNed de meeste stations opgewaardeerd naar 175 kW-laders. De Tesla Superchargers gaan nu nog tot 120 kW, maar later dit jaar tot 145 kW en de V3-stations van het automerk gaan tot 250 kW.

Wat kost het laden?

  • FastNed: 0,59 euro per kWh. Als Gold Member (11,99 euro per maand) kun je laden voor 0,35 euro per kWh.
  • Tesla Super Charger: 0,25 euro per kWh, de prijs kan variëren, naargelang de locatie en de tijd. Vroege bestuurders laden gratis!
  • NewMotion: 0,265 euro per kWh (verschillende tarieven bij de verschillende palen). Bijvoorbeeld thuis, bij Nuon, betaal je 0,231 euro per kWh.

Wat is het verschil tussen eenfase en driefase?

Bij een gewone eenfasige wisselspanning van 230 volt uit het stopcontact komen er twee kabels het huis binnen: een fasedraad en een nuldraad. De spanning van het stopcontact is het verschil tussen deze twee draden.

Bij een driefase-aansluiting zijn er vier kabels: een nuldraad en drie fasedraden. Het sinuspatroon op de drie fasedraden is telkens 120 graden verschoven, waardoor ze elkaar qua piek mooi opvolgen. Een driefase-aansluiting wordt ook wel een krachtstroomaansluiting genoemd.

Waarom heeft niet elke elektrische auto een driefase-lader?

Zo’n lader kost meer geld en maakt auto duurder. Het komt wel veel meer voor dat nieuwe modellen hierover beschikken: het maakt thuisladen veel gemakkelijker. 

Bron(nen):