ANWB: 'Slim tanken loont'

Getty Images

Ga je in het buitenland van de snelweg af en even langs de 'dorpspomp' dan kan dat je al snel 40 cent per liter schelen. Dat blijkt uit een groot onderzoek van de ANWB. Hoe is dat mogelijk?

Vakantiegangers die Europa in trekken, kunnen flink besparen op hun brandstofkosten. Door de snelweg te verlaten en even in een dorp te tanken, kan ruim een derde van de normale prijs worden bespaard. Verder werden door de ANWB 157 grote stopplaatsen bij snelwegen richting het zuiden bezocht en beoordeeld op bereikbaarheid, hygiene, en de prijzen.

Duitsland

„We hebben zes landen bezocht op routes naar de zon die door Nederlanders het meest worden bereden via Parijs en Bordeaux naar de Spaanse noordkust en via Frankfurt, München en de ’Brenner’ naar het Gardameer”, zegt onderzoeker Joris van Drooge. „Een hele klus, waarvoor we 6300 kilometer hebben afgelegd, 12.000 parkeerplaatsen hebben geteld en 250 toiletblokken hebben onderzocht. En dan zie je dat onze oosterburen ’Weltmeister’ zijn in het verzorgen van schone toiletten langs de snelweg. Daarvoor betaal je doorgaans € 0,70, maar bent dan wel verzekerd van een schoon toilet en in elk geval van wc-papier en een bril. Soms voelt het bijna alsof je een spacentrum binnenloopt. Bij één station zagen we zelfs het ’Toilet van de Toekomst’: deur openen en sluiten, doorspoelen, zeep, kraan, handen drogen: alles ging volautomatisch en handsfree.”

Frankrijk

In Frankrijk is het anders geregeld. „Alle snelwegtoiletten zijn daar gratis. Dat is mooi. Maar je mag in je handjes knijpen als je een toilet mét bril én wc-papier treft. Ook de hygiëne is hier veel lager dan in Duitsland. Wel zijn er hoopvolle ontwikkelingen: het alom gevreesde hurktoilet is nu écht vrijwel overal verdwenen”, lacht de onderzoeker.

Van dein totaal 157 onderzochte stopplaatsen scoorden er slechts 29 een ruime voldoende in het onderzoek. De Zwitserse stopplekken worden het hoogste beoordeeld omdat ze schoon, groot en ruim zijn, inclusief goede winkels. De prijzen zijn wel hoog. De Italiaanse stations zijn ronduit slecht te noemen: ze zijn klein, bieden weinig faciliteiten en beschikken over weinig groen en parkeerplekken.

En de winnaar is...

Als je de tankprijzen er ook bij betrekt, scoren de stations in het kleine Luxemburg het allerhoogst. Deze stations bieden ook veel faciliteiten van hoge kwaliteit (winkels, toiletten, restaurants), maar de drukte is enorm, waardoor je regelmatig moet wachten en de parkeerplekken overvol zijn. Niet de beste stops dus, maar je snijdt jezelf fors in de vingers als je niet profiteert van deze extreem lage brandstofprijzen.

Bron: Telegraaf

Auteur