Autoadvertenties onder de loep

Getty Images

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) controleert sinds kort of autoprijzen in advertenties inclusief de onvermijdbare 'autorijklaarkosten' zijn. Als een importeur de onvermijdbare kosten niet in de prijs heeft opgenomen, kan een boete volgen.

Dit heeft de ACM bekend gemaakt. Het is wettelijk verplicht om onvermijdbare kosten in de prijs op te nemen, zodat kopers niet verrast worden door kosten die ze niet kunnen vermijden. Het is misleidend als een verkoper een onvolledige prijs vermeldt. Autorijklaarkosten zijn bijvoorbeeld transportkosten, het verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie bij de RDW, de nummerplaten en recyclingsbijdrage. Het 'autorijklaarmaken' kost tussen de 600 1500 euro per auto. ACM heeft al eerder vastgesteld dat deze kosten vaak ten onrechte buiten de advertentieprijs werden gehouden. Consumenten die nog steeds worden verrast met verplichte bijkomende kosten, kunnen dit melden bij Consuwijzer.nl

Bron: Autoriteit Consument en Markt

Auteur