Autotest: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm
Getty Images

De kennismaking met de Alfa Romeo Giulietta is Constant van Meel goed bevallen. Het interieur is misschien een beetje algemeen, maar de grille en de rode remklauwen geven de auto volgens hem genoeg ‘Alfa Romeo-stijl’, net zoals het rijden in deze ‘hot diesel’.

Constant van Meel (56) is salesmanager en hij heeft een ­innige relatie met de weg omdat hij vaak op bezoek gaat bij klanten. ­Privé rijdt hij in een Hyundai iX20 uit 2012. Tel je de zakelijke en privékilometers bij elkaar op, dan spekt hij de beide tellers gezamenlijk met zo’n 40.000 kilometer per jaar. Constant heeft wel iets met het ­Italiaanse leven. Dus zou een auto uit de laars van Europa zomaar op zijn wensenlijstje terecht kunnen komen. Of de 5-deurs hatchback Alfa Romeo Giulietta een kans maakt op zijn shortlist terecht te komen, moet na deze test duidelijk worden.

  • Motorinhoud: 1956 cc
  • Vermogen: 150 pk
  • Gemiddeld verbruik*: 1 op 25
  • Energielabel*: D
  • CO2-uitstoot*: 105 g/km
  • Afmetingen (lxbxh): 435 x 180 x 147 cm
  • Gewicht: 1295 kg
  • Vanaf-prijs geteste versie: €32.750
  • Vanaf-prijs (1.4 Turbo 120 pk): €24.750

* Fabrieksopgave

Het oordeel

‘Of ik het Italiaanse leven terugzie in de auto? Het interieur doet wat algemeen aan. Ook het dashboard is niet echt spectaculair, maar wel overzichtelijk en bovendien voorzien van een green coach: op een aantal punten (schakelmomenten, manier van optrekken en dergelijke) laat hij zien of je ‘groen’ presteert. Heel uitdagend. Verder ziet alles er strak en netjes afgewerkt uit. Alleen de positie van de cruisecontrol-bediening is lastig: links aan de stuurkolom, net onder de richtingaanwijzer. Dat ging weleens mis tijdens het rijden”, zegt Constant.

Heel comfortabel

En dat rijden, daar zit het hem in volgens Constant. “Snelweg of dijkweggetje, de Giulietta gaat heerlijk door de bocht en daagt je uit om sportief te rijden. Dat kan ook, want je bent snel vertrouwd met de bediening. De versnellingsbak schakelt fijn, de dieselmotor doet voortreffelijk werk en de Giulietta ligt strak op de weg. En toch rijdt hij heel comfortabel op de snelweg. Helemaal fijn is de sportstand die je kunt kiezen, naast een eco-stand en een stand voor een nat of glad wegdek. In de sportstand reageert de motor heel direct op het gaspedaal. En dat voor een diesel. Maar misschien is dat ouderwets gedacht. De sportstand heeft mijn voorkeur. Snel inhalen is een fluitje van een cent. Delizioso! Tja, zie ik mezelf in deze auto over de autostrada ­rijden? Of over een bochtig bergweggetje naar een dorpje voor een heerlijke espresso, om op het terras te genieten van een blik op de Giulietta? Ach, het zou zomaar kunnen.”

Tien plus- en/of minpunten

 +  Heerlijke, stille en toch krachtige motor.
 +  Lekkere wegligging.
 +  Overzichtelijk dashboard.
 +  Comfortabele, goed verstelbare stoelen.
 +  Interieur goed afgewerkt.
 +  Ruime kofferruimte (te klein voor golfset, wel skiluik).
 +  Prettig in de hand liggend, verstelbaar stuur.
 +  Goed werkende spraakbediening.
 –  Bediening cruisecontrol onhandig geplaatst.
 –  Beenruimte achterin is beperkt.

De concurrentie: andere ‘hot diesels’

Renault Mégane DCI GT-Line
Renault Mégane DCI GT-Line
Getty Images

  • 130 pk
  • Lengte: 1 cm langer
  • D-label, 103 g CO2/km, 1 op 25*
  • Vanaf €31.440

* Fabrieksopgave

Mazda 3 SKYACTIV-D 2.2 GT-M
Mazda 3 SKYACTIV-D 2.2 GT-M
Getty Images

  • 150 pk
  • Lengte: 12 cm langer
  • E-label, 107 g CO2/km, 1 op 24,4*
  • Vanaf €32.880

* Fabrieksopgave

Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
Getty Images

  • 150 pk
  • Lengte: 8 cm korter
  • F-label, 112 g CO2/km, 1 op 23,8*
  • Vanaf €33.855

* Fabrieksopgave

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine