Autotest Fiat 500X 1.0

Ingrid Govers (55) is coach en loopbaanbegeleider met een eigen praktijk aan huis. Ze werkt zowel met particulieren als in opdracht van zakelijke klanten. Hoewel ze soms ook op pad moet voor haar bedrijf, rijdt ze haar Volvo C30 voornamelijk voor ­privéritten. Jaarlijks ­betekent dit voor de teller in haar auto een optelsom van zo’n 8000 kilometer.

Het oordeel

De meeste auto’s die in Plus Magazine door lezers worden getest, zijn geen instapmodellen, maar duurdere uitvoeringen, vergeven van de opties. Zodat we die meteen ook kunnen testen. De Fiat 500X die we hebben klaargezet voor Ingrid, is echter op het moment van testen wél een basismodel. 

Fiat noemt het een introductieversie, omdat de auto net een flinke opfrisbeurt heeft gehad. Om dit te vieren krijgt hij wat meer extra’s mee dan het absolute basismodel dat na de introductieperiode de prijslijst zal openen. Feit is dat je voor ruim 25 mille een complete, ruime auto meekrijgt.

“Het design is heel mooi. Dat doen ze goed in Italië. De hoge instap is bovendien iets wat in de smaak valt, zeker bij mijn moeder. Maar ik waardeer het ook wel. Het is gemakkelijk. De stoelen zijn minder stevig dan die in mijn Volvo. Dat zou wat mij betreft wel anders mogen, maar ze zitten oké”, noteert Ingrid bij het instappen.

De bediening van de auto kan haar goedkeuring wegdragen. “Verlichting, richtingaanwijzers, ruitenwissers, je vindt alles waar je denkt dat het zou moeten zitten. Airco, audio, telefoon en navigatie bedien je heel eenvoudig en moeiteloos via het centrale touchscreen. Dat draagt bij aan rijcomfort en -veiligheid”, is de ervaring van Ingrid. 

Het rijden zelf is even wennen. Het driecilinder motorblok maakt een typisch, best sportief geluid, maar met optrekken lijkt hij iets minder sportief. “Hij komt wat langzaam op gang, pakt daarna door en op de snelweg komt hij goed mee. Wel voelt het allemaal licht. Ik ga zelf voor een wat zwaarder aanvoelende auto, zoals mijn Volvo. Maar verder is het absoluut een leuke auto die goed rijdt, veel ruimte en comfort biedt én er ook nog eens mooi uitziet.”

De Fiat 500X is een opvallende verschijning. Al rijdend zie je vanuit je ooghoeken dat je wordt nagekeken. Dat heeft misschien te maken met de opvallende kleur van onze testauto, maar zeker ook met het vrolijke, ronde en uitnodigen­­de uiterlijk. Ingrid prijst het design eveneens, hoewel ze vindt dat de buitenspiegels iets te dicht bij de bestuurder zijn geplaatst. “Maar het verkeersoverzicht is verder dik in orde”, aldus Ingrid.

Tien plus- en/of minpunten

 +  Mooi design.
 +  Hoge instap.
 +  Zuinig.
 +  Duidelijke bediening.
 +  Zes versnellingen en daardoor stil.
 +  Meer dan voldoende (bagage)ruimte.
 +  Grote wielen.
 + /  –  Prima stoelen, zouden iets steviger mogen zijn.
 + /  –  Prima wegligging, voelt wel lichtvoetig. 
 –  Buitenspiegels zitten te dicht op bestuurder.

De concurrentie

Andere compacte ‘hoogheden’

OPEL CROSSLAND X 1.2 TURBO

  • 110 pk
  • 5 cm korter
  • B-label, 106 g CO2/km, 1 op 20*
  • Vanafprijs €23.449

VOLKSWAGEN T-ROC 1.0 TSI

  • 116 pk
  • 3 cm korter
  • C-label, 119 g CO2/km, 1 op 19,2*
  • Vanafprijs €26.985

MAZDA CX-3 SKYACTIV-G 120 S

  • 121 pk
  • 2 cm langer
  • E-label, 141 g CO2/km, 1 op 16,1*
  • Vanafprijs €24.590

Vind al onze autotests terug op www.plusonline.nl/auto

Bron(nen):