Autotest: Fiat 500X 1.4

Veel fijne opties en een hoge instap

Getty Images

Joop Donkers (56) is zelfstandig communicatieadviseur. Hij rijdt nu in een Renault ­Mégane Estate uit 2013. Jaarlijks zet hij zo’n 25.000 km op de ­teller, voornamelijk zakelijk, maar de vakantie en andere ­uitstapjes zijn inbegrepen. Voor Plus testte hij een nieuwe Fiat.

Fiat 500X 1.4 MultiAir 16V 140 pk Lounge

  • Motorinhoud 1368 cc
  • Vermogen 140 pk
  • Gemiddeld verbruik
  • 1 op 16,9*
  • Energielabel D*
  • CO2-uitstoot 139 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh)
  • 425 x 180 x 160 cm
  • Gewicht 1295 kg
  • Prijs geteste 1.4 140 pk Lounge-uitvoering €27.250
  • Vanaf-prijs Fiat 500X €20.750

* Fabrieksopgave.

Joop is heel tevreden over zijn Mégane. Het is een comfortabele auto waarin hij zich volkomen thuis voelt. De Mégane heeft echter één nadeel: de lage instap. Dat zou best iets comfortabeler mogen. Dus kijkt Joop stiekem alvast uit naar een volgende auto. Eentje waar je als het ware ‘inloopt’.

Autotest

De eerste blik op de Fiat stemt Joop gunstig. “Wat design betreft vind ik het een heel mooie auto. Ook de instap is meer dan oké: lekker hoog en je neemt meteen plaats in een goede stoel.” Het interieur vindt onze testrijder – net als de buitenkant – bijzonder fraai. Mooie materialen, een overzichtelijk dashboard; zijn zin om te rijden wordt er behoorlijk door opgewekt.

“Ik zie dat er heel veel comfort- en veiligheidsopties op dit model zitten. Die worden natuurlijk wel doorberekend, maar een aantal ervan is heel fijn. Neem nu de lane departure warning, die je waarschuwt als je ­zonder je richtingaanwijzer aan te zetten over de middenstreep gaat. Hij stuurt dan zelfs een beetje bij. Wel even wennen, maar heel veilig. Dat laatste geldt ook voor de lampjes in de buiten­spiegel, die oplichten als iemand in je dode hoek zit. Mooie uitvinding.” Ook een andere optie ervaart hij als heel handig: keyless entry. “Je hoeft de sleutel niet tevoorschijn te halen, die kan gewoon in je zak blijven zitten. Als je in de buurt van de auto komt, ontgrendelen de deuren automatisch. Instappen, startknop indrukken en wegwezen.”

Als familieauto, met oudere kinderen achterin, is de 500X nét iets te krap. “Bovendien, en dat is voor mij belangrijk, mijn golfspullen passen er niet in. Ook vind ik hem als tweede auto te duur. Maar mocht je niet golfen en geen jonge kinderen of kleinkinderen hebben, dan heb je ruimte genoeg en is het een fijne, sportieve auto. Die overigens wel stug geveerd is. Dat is wennen na mijn comfortabel verende Mégane, maar de Fiat ligt daardoor wel goed op de weg en heeft – zeker in de sportstand – een pittig reagerende motor. Prima.”

Plus- en/of minpunten

 +  Uitstraling helemaal oké.
 +  Mooi design, ook binnenin.
 +  Compleet uitrustingsniveau.
 +  Pittig in sportieve stand, zuinig in ‘spaarstand’.
 +  Heerlijk dashboard.
 +  Goede stoel, zit lekker.
 –  Zitruimte achterin beetje krap.
 –  Bagageruimte is aan de kleine kant.
 –  Startknop beetje onhandig geplaatst.
 –  Stug weggedrag, zeker op drempels.

Tip:
Meer auto gerelateerde artikelen vindt u in onze autospecial!

Concurrenten

Getty Images


Honda HR-V 1.5 COMFORT
• 130 pk
• 4 cm langer dan de Fiat 500X
• D-label, 130 g CO2/km, 1 op 17,9*
• Vanaf €25.950

Getty Images


Mazda CX-3 SKYACTIVE 2.0 120S
• 120 pk
• 3 cm langer dan de Fiat 500X
• D-label, 137 g CO2/km, 1 op 16,9*
• Vanaf €21.740

Getty Images


Ford C-MAX 1.0 ECOBOOST 100 PK AMBIENTE
• 100 pk
• 13 cm langer dan de Fiat 500X
• B-label, 117 g CO2/km, 1 op 19,6*
• Vanaf €21.995
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine