Autotest: Jeep Compass 4xe Plug-In Hybrid

‘Fijne en stille reisauto’

Gerard Willemsen (57) werkt bij een energietransportbedrijf. De auto voor zijn deur, een Nissan Qashqai, is voornamelijk gereserveerd voor praktische zaken, sociale gelegenheden en vakanties, en is goed voor zo’n 20.000 kilometer per jaar. De hoge zit van zijn eigen auto waardeert hij enorm en daarin lijkt de Jeep op het eerste gezicht niet teleur te stellen. Of dat ook voor de rest geldt, vertelt hij in tien plus- en/of minpunten.
  • Motorinhoud 1332 cc
  • Vermogen 240 pk (benzine/elektro gecombineerd)
  • Max. koppel 270 Nm
  • (benzine) + 250 Nm (elektro)
  • Gemiddeld verbruik 1 op 50 (in hybride-modus)*
  • Energielabel A*
  • CO2-uitstoot 50 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh)
  • 439 x 182 x 166 cm
  • Gewicht 1835 kg
  • Vanafprijs geteste uitvoering €46.990

* Fabrieksopgave

Gerard is opgeleid als werktuigbouwkundige en is daardoor zeer geïnteresseerd in techniek. “Vroeger restaureerde ik samen met een vriend Porsches en MG Spitfires en zo. Nu niet meer, maar de interesse in auto’s is gebleven. Dat de Jeep Compass een hybride aandrijving heeft, vind ik interessant. Vijftig kilometer volledig elektrisch rijden als je hem oplaadt met een stekker scheelt veel brandstof. Zeker als je de auto ook op je werk kunt opladen, is voor de meeste mensen elektrisch woon-werkverkeer mogelijk. Als je op de benzinemotor rijdt, geeft de elektromotor ondersteuning om het verbruik te drukken. Dat kan dankzij slimme oplossingen, zoals de energie die vrijkomt bij het remmen om te zetten in elektrische aandrijving. Heel interessant”, aldus Gerard.

Het oordeel

De accu’s maken het een redelijk zware auto en dat vindt onze testrijder prettig. “Omdat je met deze vierwielaangedreven auto het terrein in kunt, is hij wat stugger geveerd. Samen met het gewicht geeft mij dit het fijne gevoel dat ik echt iets onder mij heb. Hij stuurt licht, dat zou iets steviger mogen, maar is zeer comfortabel. De goede stoelen maken het verhaal compleet. De Compass is een fijne en stille reisauto. Het kost mij  echt nul energie om ermee te rijden.”

Het prima zicht rondom, aangevuld met een achteruitrijcamera, parkeerhulp, waarschuwingen voor verkeer in dode hoeken, een systeem om de auto tussen de lijnen te houden en een goed werkend navigatiesysteem, completeren het comfort en veiligheidsgevoel in de Compass. “Enige minpuntjes zijn de wat krappe bagageruimte – waar je wel veel achterbankruimte voor krijgt – en het relatief lage trekgewicht: maximaal 1250 kilo geremd. Maar verder? Hij mag in elk geval op mijn lijstje. Ik zie mijzelf er wel in rijden.”

“Als ik aan Jeep denk, zie ik stoere, hoekige auto’s voor me”, aldus testrijder Gerard. “Deze Compass ziet er goed uit, maar hij valt minder op tussen alle andere SUV’s. Bijzonder is wel dat de Compass er compact uitziet en van binnen toch heel ruim is. Echt een verrassing. Ook met de voorstoel naar achter is er achterin genoeg beenruimte.”

Tien plus- en/of minpunten

  1.  Zeer prettig rijgedrag
  2.  Heel ruim interieur
  3.  Stille, zuinige en sterke motor
  4.  Goede uitrusting
  5.  Veilige assistentiesystemen
  6.  Zeer comfortabele stoelen
  7.  Goed zicht rondom
  8.  Prettige, hoge instap
  9.  Trekgewicht aan de lage kant: 1250 kg
  10.  In verhouding kleine bagageruimte

De concurrentie: andere prettige PIH’s

FORD KUGA 2.5 PHEV

  • 225 pk (benzine/elektro
  • gecombineerd)
  • 24 cm groter
  • A-label, actieradius elek. 56 km,
  • 32 g CO2/km, 1 op 83,3 *
  • Vanafprijs €39.295

*Fabrieksopgave, in de hybride-modus

VOLVO XC40 RECHARGE T5

  • 262 pk (benzine/elektro
  • gecombineerd)
  • 4 cm langer
  • A-label, actieradius elek. 45 km,
  • 47 g CO2/km, 1 op 47,6*
  • Vanafprijs €47.995

OPEL GRANDLAND X HYBRID

  • 224 pk (benzine/elektro
  • gecombineerd)
  • 9 cm langer
  • A-label, actieradius elek. 57 km,
  • 32 g CO2/km, 1 op 59*
  • Vanafprijs €43.049

Vind al onze autotests terug op www.plusonline.nl/auto

Dit artikel verscheen eerder in Plus Magazine februari 2021.