Autotest Mazda MX-5

‘Dakje open en het genieten kan beginnen'

Getty Images

Peer Sopar (56) is docent en legt zijn woon-werkverkeer merendeels af op de scooter en soms per fiets. Zijn eigen auto, een Volvo V40, gebruikt hij vooral voor familiebezoek en vakantie, soms om leerlingen op stageplaatsen te bezoeken.

De Mazda MX-5 is een icoon in de autowereld. De sportieve tweezits roadster verovert al een dikke kwart eeuw de harten van auto- en zonliefhebbers. Jongste aanwinst in de familie is de RF, de versie met een stalen klapdakje. Of die ook leuk is, beoordeelt Peer in tien plus- en/of minpunten.

Anders dan bij de MX-5 met stoffen kap blijft bij de RF achterop een deel van de dakconstructie zichtbaar. Dit hindert de zon niet om lekker binnen te schijnen. En het voordeel is dat het de wind iets meer buiten houdt, waardoor je op hogere snelheden nog goed kunt praten. Of muziek luisteren. Peer: “Het is vooral fijn dat het dak in een paar seconden elektrisch open of dicht gaat. Dat maakt dat je eerder even open rijdt, ook al schijnt de zon niet. Stoelverwar­ming aan, blowers maximaal en genieten.”

Mazda MX-5 RF SKYACTIV-G 160 GT-M

Motorinhoud: 1998 cc
Vermogen: 160 pk
Gemiddeld verbruik: 1 op 15,6*
Energielabel: G*
CO2-uitstoot: 149 g/km*
Afmetingen (lxbxh): 392 x 174 x 124 cm
Gewicht: 1055 kg
Vanafprijs MX-5 RF (handgeschakeld,131 pk): €35.690
Vanafprijs geteste versie: €45.790

Het oordeel

Wat een mooie auto is dit”, zegt Peer. “Klein maar met genoeg ruimte voor twee mensen. Achterin is net plek voor twee weekendtassen, maar meer heb je niet nodig als je samen een paar dagen weg wilt. Dakje open en het genieten kan beginnen. Niet alleen vanwege dat open dak, dat een gevoel van vrijheid geeft, maar ook omdat de auto ongelooflijk lekker rijdt. Hij trekt echt snel op en gaat heel strak door de bocht.”

Natuurlijk hebben de kleine afmetingen ook nadelen. Als het dak dicht is, zit Peer met zijn lengte van ruim 1.90 m er zo goed als tegenaan. Bovendien moet je wel iets hebben met je medereisgenoot, want je zit dicht bij elkaar. “En let op bij het instappen met open dak: de voorruit buigt naar achter en de instap is niet heel breed. Je kunt je hoofd stoten tegen de voorruitconstructie. Nog een dingetje: de Mazda ligt erg laag op de weg. Heerlijk tijdens het rijden, maar wel iets om rekening mee te houden bij het in- en uitstappen.”

De stoelen zitten overigens goed. Peer: “Daar kun je het wel op volhouden. De bediening is eenvoudig en alles voelt veilig, omdat je gemakkelijk de controle houdt. Eén ding zou ik wel veranderen: de grootste klok is hier voor de toerenteller. Dat is misschien heel sportief, maar ik zou toch liever een grote snelheidsmeter willen zien. Dit is echt een fijne auto, met een vlotte, jeugdige uitstraling. Goed als tweede auto, vooral om regelmatig een romantisch weekend weg te gaan. Liefst via Duitsland, omdat je daar echt even gas kunt geven. Dat vindt de Mazda fijn.”

Tien plus- en/of minpunten

 +  --Zeer mooie lijnen, goed gevormde auto.
 +  --Rijdt comfortabel en toch sportief.
 +  --Goede wegligging.
 +  --Overzichtelijke en eenvoudige bediening.
 +  --Voelt veilig.
 +  --Goede stoelen.
 +  --Prima muziekinstallatie.
 –  --Door lage wegligging soms ietwat beperkt verkeersoverzicht.
 –  --Enigszins lawaaierig.
 –  --Lage en krappe instap.

De concurrentie

Andere ‘open automaten’:

Getty Images

BMW 220i Cabrio
• 184 pk
• 51 cm langer
• D-label, 133 g CO2/km, 1 op 17,2*
• Vanafprijs €48.952

Getty Images

Fiat 124 Spider
• 140 pk
• 13 cm langer
• G-label, 153 g CO2/km, 1 op 15,2*
• Vanafprijs €40.975

Getty Images

Mercedes-Benz SLC 180
• 156 pk
• 21 cm langer
• D-label, 128 g CO2/km, 1 op 17,9*
• Vanafprijs €46.635

 

Auteur