Autotest: Nissan Leaf

Getty Images

De nieuwe Leaf verschilt in uiterlijk niet zo heel veel van zijn voorganger. Toch is er ­onderhuids het een en ander veranderd. Vooral de grotere actieradius is van belang. “Met name dit laatste is voor mij echt een over­weging om over te stappen”, zegt ­onze testrijder ­René de Bruijn.

René de Bruijn (55) is zelfstandige in de automatisering van procesafsluiters bij bijvoorbeeld waterleidingbedrijven, scheepvaart en olie-industrie. Hij rijdt zo’n 18.000 kilometer per jaar in zijn eigen Nissan Leaf (24 kWh), een van de vorige generatie uit 2013. René is ingenieur en gek op techniek. Als een van de eersten in Nederland reed hij in een elektrische auto. Hij is zo gecharmeerd van zijn ­Nissan Leaf, het milieuvriendelijke karakter en de techniek, dat hij voor Plus heel graag de nieuwste versie wilde testen.

Specificaties Nissan Leaf 30 kWh

  • Motorinhoud: Elektrische aandrijving
  • Vermogen: 109 pk
  • Gemiddeld verbruik: 15 kWh per 100 km*
  • Actieradius: 250 km*
  • Energielabel: A*
  • CO2-uitstoot: 0 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh): 445 x 177 x 155 cm
  • Gewicht: 1445 kg
  • Vanaf-prijs geteste 30 kWh-versie: €35.290
  • Vanaf-prijs Nissan Leaf (24 kWh): €30.740

Prijzen zijn inclusief batterij­pakket. Ook te koop vanaf €24.840 met huur-accupakket. *Fabrieksopgave.

Het oordeel

Volgens René hoef je geen milieufreak te zijn om deze auto te kopen, “maar je moet wel je rijgedrag aanpassen”. Hiermee doelt hij op een belangrijk kenmerk van elektrisch rijden: je moet af en toe iets meer geduld hebben. Het opladen van zo’n auto duurt immers langer dan een tankbeurt en de actieradius is veel beperkter: in de praktijk, onder ideale omstandigheden, maximaal zo’n 170 kilometer.

Verbeterd
“De nieuwe Nissan Leaf is wat dit betreft een heel stuk verbeterd”, zegt René. “Die van mij haalt net 100 à 120 kilometer en dan moet echt alles meezitten. Bovendien rijd ik niet harder dan 100 kilometer per uur, want meer kost te veel energie. Deze nieuwe Leaf kan echt mee in het verkeer, zonder dat je al te veel hoeft toe te leggen op het bereik. Maar het blijft plannen, zeker in het begin. Je moet altijd uitzoeken of je onderweg ergens kunt opladen. Gelukkig zijn er steeds meer snel­oplaadpunten.”

Prettige auto
Het rijden in de nieuwe Nissan Leaf is volgens René heel prettig. “Het zitcomfort is prima: voldoende zijdelingse steun en goede verstelmogelijkheden van stoel en stuur. Met mijn lengte van 1 meter 90 is er voldoende hoofdruimte, ook achter. De instap is goed door de hogere MPV-achtige zitpositie. Het uitzicht op het verkeer is naar behoren, hoewel de getinte achterramen en hoge kont het zicht naar achter beperken. De achteruitrij­camera en de 360 graden birdview-camera (alsof je op de auto kijkt, red.) in de testauto is dus een uitkomst”, vindt René. “De elektrische aandrijving is stil en vooral bij het optrekken snel en krachtig. Toch blijft elektrisch rijden avontuurlijk, vooral als je ziet dat de actieradius vermindert door een harde tegenwind of wanneer je de airco aanzet. Het wordt dan rekenen of je je thuislader haalt. Daar staat tegenover dat het onderhoud erg voordelig is.

Tien plus- en/of minpunten

+ Ruime vijfpersoonsauto.
+ Lage kilometerprijs: €3 tot €4 per 100 kilometer aan elektriciteit.
+ Goede bouwkwaliteit.
+ Snelle acceleratie en goede wegligging.
+ Lage onderhoudskosten.
+ Geen wegenbelasting en voor de zakelijke rijder 4% bijtelling.
+ In Nederland gratis vier jaar snelladen bij Fastned.
– Zicht naar achteren beperkt.
– Geen fietsendrager of trekhaak beschikbaar.
– Onhandig gevormde kofferruimte.

De concurrentie; andere elektrische auto's

Getty Images
Kia Soul EV
  •  110 pk
  • 31 cm korter dan de Nissan Leaf
  • A-label; actieradius 212 km*
  • Vanaf circa €33.495

Getty Images
Renault Zoe
  • 88 pk
  • 36 cm korter
  • A-label; actieradius 240 km*
  • Vanaf €20.990 + huur accupakket

Getty Images
Mercedes-Benz B 250 e
  • 180 pk
  • 9 cm korter
  • A-label; actieradius 200 km*
  • Vanaf €40.995

*Fabrieksopgave

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine