Autotest: Opel Grandland X

‘Met die sensoren parkeer ik hem op de krapste plekjes'

Getty Images

Marc Dierikx is docent Engels op een lyceum en rijdt zelf in een Dodge Caliber. Zijn bevindingen over de Opel Grandland X zijn hieronder voor u uiteengezet.

Marc Dierikx (58) is docent Engels op een lyceum en rijdt zelf in een Dodge Caliber. Daar legt hij zo’n 12.000 km per jaar mee af voor woon-werkverkeer, ­vakanties en heel soms om ­boodschappen te doen. Maar het openbaar ­vervoer en de fiets zijn voor hem toch ­vervoersmodus nummer 1. De Dodge Caliber bevalt eigenlijk nog prima, ook al omdat Marc graag wat hoger zit. “Overzicht op de weg is best belangrijk en dat heb je in een hogere auto nu eenmaal iets beter. Ik ben wel benieuwd naar al die moderne veiligheidssystemen en hoe die je kunnen helpen om veiliger en comfortabel te rijden”, zegt Marc. Hij maakt ook meteen een compliment over het uiterlijk van de Grandland X: “Het is een stoere, sportief uitziende auto. Mooi hoor.”

Opel Grandland X:

- Motorinhoud: 1199 cc
- Vermogen: 130 pk
- Gemiddeld verbruik:
- 1 op 19,6*
- Energielabel: B*
- CO2-uitstoot: 117 g/km*
- Afmetingen (lxbxh): 448 x 191 x 161 cm
- Gewicht: 1253 kg
- Vanafprijs: €30.799

* Fabrieksopgave

Het oordeel

Wat Marc meteen opvalt, is het hoge afwerkingsniveau en de goede kwaliteit van de gebruikte materialen. “Dat is toch van een andere orde dan bij mijn Amerikaanse Dodge. Alles voelt solide aan en piepjes en kraakjes hoor je niet”, zegt hij. Tijdens het rijden wordt dit ‘premium’ gevoel nog verder aangewakkerd. “De stilte aan boord is enorm prettig, net als de pittige motor en de zes versnellingen. En dan heeft deze Opel ook nog goed instelbare en stevige stoelen. Dat maakt hem tot een echte reisauto.”

Over de veiligheid en het comfort dankzij de elektronische systemen is hij eveneens goed te spreken. “De auto stuurt bij als je over de wegbelijning dreigt te gaan; dat is even wennen, maar het geeft een veilig gevoel. Net als de lampen en ruitenwissers die automatisch aan- of uitgaan, heel prettig allemaal. Dat je ervoor kunt kiezen om je snelheid in grote cijfers tussen de klokken in te zien, is superfijn. Dat houdt je scherp, samen met de weergave van de laatste aanduiding van de maximum­snelheid. Het maakt het rijden eenvoudiger en ­makkelijker. Als je durft te vertrouwen op alle ­systemen is het bijna een nieuwe manier van rijden.”

Helemaal happy is Marc met de parkeersensoren. “Hierdoor parkeer ik deze grote, ruime auto op ­parkeerplekjes die ik met mijn Dodge – die bijna tien centimeter korter is – zou overslaan. Op het scherm in de middenconsole wordt goed aangegeven hoeveel ruimte ik nog heb. Super.”

Tien plus- en/of minpunten

 + --Stil.
 + --Mooie afwerking, eenvoudige bediening.
 + --Pittige motor.
 + --Hoge zit, goed verkeersoverzicht.
 + --Gigantische ruimte, ook voor de bagage.
 + --Goed instelbare, fijne stoelen.
 + --Grote voorruit.
 + --Zeer directe besturing en remmen, soepel schakelen.
  - --Zicht naar achter is minder goed (wel prima buitenspiegels).
  - --Bovenkant tellers onzichtbaar door het stuur.

De concurrentie: andere ‘hoogzitters’

Peugeot 3008 1.2 PureTech 130

  • 130 pk
  • 3 cm korter
  • B-label, 115 g CO2/km, 1 op 20*
  • Vanafprijs €31.080

Getty Images

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI

  • 125 pk
  • 1 cm langer
  • C-label, 135 g CO2/km, 1 op 16,7*
  • Vanafprijs €33.510

Getty Images

Nissan Qashqai DIG-T 115

  • 115 pk
  • 9 cm korter
  • D-label, 129 g CO2/km, 1 op 17,9*
  • Vanafprijs €26.990

Getty Images
Auteur