Autotest: Toyota RAV4 2.5

Getty Images

De Toyota RAV4 is sinds medio jaren negentig een bekende verschijning op de Nederlandse wegen. Nog altijd zit je lekker hoog in deze versie. Testrijder Mark: “De instap is helemaal goed door die hoge zitpositie en je houdt hierdoor nog altijd veel verkeersoverzicht. Het maakt de auto ook stoer om te zien. Absoluut een mooie auto.” De hybrideversie is er vanaf €44.695. Onze tweekleurige Bi-Tone uitvoering met vierwielaandrijving kost €51.895. Vanafprijs zonder hybride motor: €35.395.

Over de Toyota RAV4 2.5

  • Motorinhoud 2487 cc
  • Vermogen 222 pk
  • Gemiddeld verbruik 1 op 22,7*
  • Energielabel A*
  • CO2-uitstoot 101 g/km* 
  • Afmetingen (lxbxh) 460 x 186 x 169 cm
  • Gewicht 1720 kg
  • Vanafprijs geteste uitvoering €51.895
  • Vanafprijs (voorwielaandrijving, handgeschakeld, 175 pk) €35.395
    * Fabrieksopgave.

De testrijder

Mark Thole (61) is zelfstandig ­opererend agent voor een Europese staal-fabrikant en werkt met name vanuit huis. Grotendeels dan, want als agent moet je er vanzelfsprekend ook geregeld op uit. Onder andere voor deze kilometers staat zijn BMW X5 klaar. Vijftien jaar oud, maar in uitmuntende staat. Duidelijk een liefhebbersauto van de eerste orde. Hiermee rijdt hij zo’n twaalfduizend kilometer per jaar. En dan niet alleen maar voor werk. Ook privéritten worden afgelegd in de beamer.

“Een heerlijke auto met in deze uitvoering veel vermogen én eentje die ook hoog op de weg staat, net zoals de Toyota RAV4. Dat vind ik fijn, mede door de gemakkelijke instap die hierdoor ontstaat. Ik ben daarom erg benieuwd naar hoe de RAV4 voelt en rijdt”, zegt Mark. Of de Toyota RAV4 voldoet aan zijn verwachtingen, vertelt hij in tien plus- en/of minpunten.

Het oordeel

Toyota maakt veel werk van zuinig rijden om zo het milieu minder te belasten. Al rond de eeuwwisseling kwam het merk met een hybride auto, de Prius. Een auto die deels op benzine rijdt, deels elektrisch om zo benzine te besparen. Toyota maakt tegenwoordig in vrijwel alle modellen gebruik van dit principe. Zo ook in de RAV4. “Je ziet tegenwoordig ook veel modellen met een hybride motor én een stekker. Die moet je opladen om maximaal schoon te rijden. Dat vind ik persoonlijk omslachtig. Het is misschien iets zuiniger.De samenwerking tussen motor en elektromotor zoals in deze RAV4 vind ik ideaal: wegrijden op elektrisch en onder­weg continu ondersteuning krijgen van die elektro­motor. Je hebt altijd veel kracht voorhanden. Echt gaaf”, zegt Mark.

Hij vindt de Toyota erg prettig rijden. “Pittig en stil. Hij pakt echt goed op bij accelereren. Dan maakt de automaat wel wat meer lawaai, maar ben je op je gewenste snelheid, dan is hij lekker stil.” Ook de besturing is volgens Mark lekker direct, het hoge van de auto is niet voelbaar in bochten: de RAV4 gaat er strak doorheen.

Het interieur is in de geteste uitvoering, de Bi-Tone, goed afgewerkt en de uitrusting, inclusief heel veel veiligheidssystemen, laat niks te wensen over. “Die systemen, zoals het bijsturen als je tegen de wegstreep aan rijdt of de cruisecontrol die zelf afstand houdt, zijn soms handig. Zeker op langere reizen. De stoelen zijn heel goed en de bediening van alle functies is duidelijk en eenvoudig.

Grappig detail is de binnenspiegel. Die kun je omschakelen zodat deze gebruikmaakt van een camera aan de achterkant. Handig als je bagageruimte vol zit. Zie je toch wat er achter je gebeurt. Het is een ruime auto die goed rijdt en meteen een ­vertrouwd gevoel geeft. De hybride motor werkt feilloos en is lekker pittig. Echt een auto voor vele kilometers.”

Plus en/of minpunten

 +  Lekker rijdend.
 +  Goede stoelen, comfortabele zit.
 +  Hoog op de weg: goed overzicht, eenvoudige instap.
 +  Soepele, pittige motor.
 +  Grote kofferruimte, veel beenruimte achterin.
 +  Zuinige hybride, geen gedoe met oplaadkabel.
 +  Binnenspiegel met achteruitrijcamera. 
 +  Veel elektronische hulp. 
 –  Middenconsole van slap materiaal.
 –  Lawaai bij accelereren.


De concurrentie

Subaru Forester 2.0i E-boxer

Getty Images

• 150 pk, AWD
• 3 cm langer
• E-label, 154 g CO2/km, 1 op 14,9*
• Vanafprijs €43.995 

Honda CR-V 2.0 Hybrid

Getty Images

• 184 pk, voorwielaandrijving
• Gelijke lengte
• B-label, 120 g CO2/km, 1 op 18,9*
• Vanafprijs €41.660

Lexus UX 250H

Getty Images

• 184 pk, voorwielaandrijving
• 10 cm korter
• A-label, 94 g CO2/km, 1 op 24,4*
• Vanafprijs €44.495
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine