Cabrioseizoen geopend: hoe houd je de cabriokap schoon?

Getty Images

De stoffen cabriokap is terug van bijna weggeweest. Zo goed als alle fabrikanten zijn weer van het coupécabrio-concept afgestapt als afgunst van de traditionele open auto. De brandende vraag: hoe moet je zo’n cabriokap eigenlijk onderhouden?

Bijna elke bekend automerk had wel een of meerdere coupécabrio’s in het aanbod, denk aan auto’s als de Peugeot 206 CC, de Ford Focus CC en de Volkswagen Eos.

Alleen de BMW 4-Serie en de Mercedes SLC en SL zijn hier nog van over. Binnenkort gaan de twee Mercedessen uit productie en de nieuwe BMW 4-Serie Cabrio krijgt een stoffen kap. 

Dit alles heeft te maken met de verbeterde kwaliteit van de stoffen cabriokap. Bentley meldde bij de lancering van de nieuwe Continental GT Convertible dat de auto dankzij de nieuwe kap net zo stil was als de coupé van de vorige generatie.

De modernere auto’s hebben een canvaskap. Deze zijn er in allerlei soorten, variërend van dun en elastisch tot dik en stug. Ze zullen twee keer langer meegaan, maar ze hebben ook meer aandacht nodig. 

Het wassen van de kap is vooral voor het oog, het zal de levensduur niet verlengen. Andere factoren spelen ook een rol. Zodra de kap het grootste deel van de tijd dicht zit, zal deze minder te lijden hebben dan wanneer er open gereden wordt en de kap opgevouwen is.

Liever niet door wasstraat

Er verschijnt bij cabrio’s al snel een groene aanslag op de kap. Dit kan komen doordat de auto onder bomen geparkeerd staat en er regendruppels van bladeren vallen. Het is raadzaam bij het wassen van de kap een niet-agressieve zeepsoort in combinatie met een zachte borstel te gebruiken. Het beste is om groene zeep en een borstel van paardenhaar te gebruiken. Een cabrio door de wasstraat halen kan wel, maar wordt niet aangeraden.

Om de half jaar tot een jaar een extra schoonmaakbeurt van de cabriokap wordt sterk aangeraden.

Glazen achterruit inmiddels de norm

Een ander ongemak dat soms tevoorschijn komt is een doffe plastic ruit. Modellen als een BMW Z3 of Peugeot 306 Cabrio hebben nog een plastic exemplaar, maar inmiddels is een glazen ruit de norm.

Er zijn speciale producten om deze te polijsten. Gebruik geen schurende middelen, zoals bij de kap, dit zal een nadelig effect hebben. Een ijskrabber in de winter is ook geen goed idee.

Bron 
  • Nu.nl