Chevrolet HHR: ruim en retro

De Pluslezer en de professional testen dezelfde auto. Deze maand de Chevrolet HHR: ruim en retro.

De Pluslezer 

Piet Ernste (61) geniet van de vut. Als ex-vrachtwagenchauffeur heeft hij veel kilometers door Europa gemaakt. Privé rijdt hij zo’n 10.000 km per jaar in een Mercedes-Benz A-klasse uit 2005.

Tien punten
Piet Ernste is een echte autoliefhebber. Hij is geabonneerd op een autoblad en houdt al het nieuws bij. De vraag of hij zelf eens een autotest wilde uitvoeren, werd dan ook met een volmondig ‘ja’ beantwoord. Dit is zijn oordeel over de Chevrolet HHR in tien min- en pluspunten:

+ Pittige motor.
+ Ligt goed op de weg.
+ Zeer goede remmen.
+ Comfortabele stoelen.
+ Bijzonder model.
+ Soepel reagerende automaat.
+ Makkelijk in- en uitstappen.
- Dashboard van hard kunststof.
- Lage ramen, moeite met kijken naar hoge verkeerslichten.
- Grote spiegels, maar ook grote dode hoek.

Het oordeel
“Het is echt een fijne auto om mee te rijden. De viertraps­automaat schakelt soepel, maar moet wel even flink terugschakelen als je snel weg wilt rijden. De afwerking is hier en daar wat mager, maar verder is het een complete auto met alles erop en eraan, voor een goede prijs.”

Het detail
“In de binnenspiegel zitten dingetjes die als een soort kompas functioneren. Hierdoor zie je steeds of je naar het noorden, oosten, westen of zuiden rijdt. Dat vind ik wel erg geinig en ook best handig.”

Uitgesproken uiterlijk
De Chevrolet HHR is een eyecatcher van de eerste orde. De
ruimtewagenachtige Amerikaan is ontwikkeld met een beroemde voorganger uit de jaren ’40 en ’50 van de vorige eeuw in het achterhoofd: de Chevrolet Suburban. Van het uitgesproken uiterlijk moet je houden. Als dat het geval is, heeft de Amerikaan veel te bieden voor zijn geld. Het model is slechts leverbaar in één uitrustingsniveau: LT. Wel kan er gekozen worden uit een handschakeling of een automaat, respectievelijk te koop vanaf €29.495 en €32.295.

Voor dit geld krijgt de koper een behoorlijk ruime auto (maximaal 1634 liter bagageruimte met achterbank neergeklapt), een hoge instap, comfortabele stoelen en een riante uitrusting met onder andere verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, regensensor, airco, cruisecontrol, chromen details, lichtmetalen velgen en diverse elektronische veiligheidssystemen.

Er zit een 2,4-liter motor met 170 pk in. Dit levert een topsnelheid op van 180 km/u, maar ook een gemiddeld verbruik van circa
1 op 11. Meer informatie op www.chevrolet.nl.

De professional 

Michael Bleekemolen (59) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.

Tien punten
+ Het uiterlijk van de HHR is opvallend en bijzonder.
+ De Chevrolet rijdt erg makkelijk, in alle opzichten.
+ Ook het interieur ziet er goed uit. Mooi, netjes en over–
zichtelijk.
+ De stoelen hebben veel verstelmogelijkheden. Bovendien zit je er vrij hoog op, waardoor je een goed overzicht hebt.
+ De auto wordt standaard met veel accessoires geleverd.
Altijd prettig en van deze tijd.
+ De mogelijkheid voor een extra bagage-etage is erg handig!
- De dikke raamspijlen aan de voorzijde belemmeren het uitzicht.
- De zogenaamde ‘kick down’ (het terugschakelen van de automatische versnellingsbak) komt er vrij snel in.
- De motor zou best wat meer paardenkrachten mogen leveren.
- De inruilwaarde is moeilijk in te schatten, mede door het
design.

Het oordeel
“Ik ben met deze Chevrolet langs mijn indoorkartbaan in Amsterdam gereden, waar ik veel klassiekers heb staan. Het viel me op dat de Chevrolet HHR veel overeenkomsten heeft met auto’s uit de jaren ’50, vooral de schermen en motorkap. Retro is weer helemaal in!

De HHR is me zeker bevallen. Qua remmen, wegligging, de instap, de ruimte voor de passagiers en de bagageruimte kan ik ’m gerust een
8 geven. Minpuntje: de te dikke raamspijlen – die kunnen hinderlijk zijn. Het gehele raamoppervlak rondom is natuurlijk magertjes, maar dat is het design.”

Het detail
“De HHR komt op lage toeren niet zo snel op gang. Waarschijnlijk komt de kick down daarom vrij snel. Hij schakelt dan automatisch terug en er wordt wat meer vermogen geleverd. Niet echt efficiënt voor het brandstofgebruik. Met een automaat is de bestuurder qua verbruik sterk afhankelijk van de fabrikant. Misschien is Chevrolet nog niet helemaal bekend met ‘het nieuwe rijden’.”

Auteur 
  • Redactie
Bron 
  • Plus Magazine