De opmars van de SUV

Off-road steeds vaker ‘on the road’

Getty Images

Hoewel de traditionale hatchback of ‘auto met vijfde deur’ in ons land al decennialang populair is en goed verkoopt, is de opmars van de ‘cross-over’ mengvorm en vooral van de SUV een feit. SUV staat voor Sports Utility Vehicle en presenteert zich vaak als een off-road auto die we meer en meer ‘on the road’ tegenkomen.

Waar de SUV begin jaren tachtig werd gezien als kortdurende trend, spreken we drie decennia later van een fenomeen dat terug te vinden is in het assortiment van bijna elk automerk. Met de ruime definitie kunnen fabrikanten veel kanten op, waardoor de autosoort in veel verschillende gedaantes te vinden is.

Vierwielaandrijving

De SUV bestaat tegenwoordig zelfs in de kleine klasse. Maar over het algemeen zijn het flink uit de kluiten gewassen auto’s met een hoge zit, grote wielen en een hoog laadvermogen. Vaak ook met vierwielaandrijving, waardoor winterse omstandigheden, slechte wegen, uitdagende routes en ruige vakantielanden geen enkele belemmering meer vormen.

[ITEMADVERTORIAL]

Hoger op de poten

Het aantal SUV-modellen blijft uitdijen, in zowel de compacte als de grotere segmenten. Ook reguliere automodellen die ‘hoger op de poten’ worden gezet, krijgen daarmee vaak het plakkaat SUV. De concurrentie is groot. Er is zelfs een SUV-Coupé-trend, al is het aantal merken dat deze trend volgt niet erg groot.

Amerikaanse uitvinding

De term SUV is bedacht door medewerkers van het vermaarde Amerikaanse reclamebureau Saatchi & Saatchi - bedoeld om het verschil aan te geven tussen de rudimentaire jeep zoals we die kennen uit de Tweede Wereldoorlog en het nieuwe voertuigconcept dat vanuit Japan was komen overwaaien en werd geperfectioneerd.

Verdubbeling marktaandeel

Terwijl de echte terreinwagens in Europa een nichefenomeen zijn geworden, bloeit de SUV-verkoop op als nooit tevoren. Vijf jaar geleden was het SUV-segment nog goed voor een marktaandeel van 11,5 procent, vorig jaar bedroeg dat al meer dan 25 procent. Eén op de vier nieuwe auto's in ons land is een SUV! Volgens trendwatchers is het einde van de hausse nog niet in zicht.

Hogere zitpositie

Het succes van het SUV-fenomeen wordt verklaard door het veiligheidsgevoel dat een SUV uitstraalt, door de vlotte instap en beter overzicht op het verkeer door de hogere zitpositie. Dat zijn sterke argumenten die vooral op vrouwen een overtuigende indruk maken. Mannen vallen meer voor de macholook van menige SUV.

Plug-in hybride

Kijken we naar de nadelen dan zien we dat het hogere verbruik en hogere CO2-uitstoot van ervoor zorgen dat je hogere fiscale toeslagen moet betalen. Een SUV is doorgaans ook duurder dan een vergelijkbare stationwagen of sedan. Toch zit ook de verkoop van de dure luxueuze SUV's in de lift, mede doordat die ook verkrijgbaar zijn als plug-in hybride wat fiscaal aantrekkelijk is.

Fiscaal voordelig

De fiscale regeling is ingevoerd om de verkoop van milieuvriendelijke voertuigen te stimuleren en zo de luchtkwaliteit te verbeteren, maar in de praktijk blijken de eigenaars weinig of geen gebruik te maken van de milieuvriendelijke hybride-technologie. Wel zijn ze geïnteresseerd in de fiscale en financiële voordelen van het systeem.

 

Auteur