Deze betaalbare elektrische auto’s komen eraan

Veel fabrikanten kondigen de laatste tijd relatief betaalbare elektrische auto’s aan. De tijd van elektrische voertuigen van ruim 100.000 euro lijkt voorbij te zijn.

Een van de meest gevoelige punten van een elektrische auto is het bereik: hoe ver kom je met een volle accu? Voor fabrikanten blijft dit een lastig punt, want meer capaciteit betekent meer gewicht en hogere kosten. Toch komen grote automerken binnenkort met betaalbare elektrische modellen.

Door fabrikanten opgegeven actieradius

  • Volkswagen ID.3 550: 550 kilometer*
  • Kia e-Niro: 455 kilometer
  • Kia e-Soul: 452 kilometer*
  • Hyundai Kona Electric: 449 kilometer
  • Opel Ampera-e: 423 kilometer
  • Volkswagen ID.3 420: 420 kilometer*
  • Tesla Model 3 Standard Range plus: 409 kilometer
  • Renault ZOE: 390 kilometer*
  • Nissan Leaf 62: 385 kilometer*
  • Peugeot e-208: 340 kilometer*
  • Opel Corsa-e: 330 kilometer*
  • Volkswagen ID.3 330: 330 kilometer*
  • DS 3 E-Tense: 320 kilometer*
  • Peugeot e-2008: 310 kilometer*
  • BMW i3: 310 kilometer
  • Hyundai Ionic Electric: 294 kilometer
  • Nissan Leaf 40: 270 kilometer
  • Skoda Citigo i-EV/Seat Mii Electric: 260 kilometer*
  • Volkswagen e-Up: 250 kilometer*
  • Mini Electric: 235 kilometer*
  •  Volkswagen e-Golf: 230 kilometer
  • Honda-e: < 200 kilometer*
  • Smart EQ: 160 kilometer

*nieuw model

Lastig vergelijken

Prijzen zijn niet zo eenvoudig te vergelijken, want specificaties, uitrustingsniveaus en segmenten zijn allemaal verschillend. Vind je elektrisch rijden het belangrijkste criterium? Dan laat onderstaande overzicht zien waar de drempels liggen.

Prijzen zoals vermeld op importeurssites

  • Smart EQ ForTwo Coupé: 23.995 euro
  • Volkswagen ID.3 330: < 30.000 euro*
  • Opel Corsa-e: 30.990 euro
  • Mini Electric: 34.900 euro
  • Renault ZOE: < 35.000 euro
  • Nissan Leaf 40: 36.990 euro
  • Peugeot e-208: 36.250 euro
  • Hyundai Ionic Electric: 36.995 euro
  • Volkswagen ID.3 420: < 40.000 euro*
  • Volkswagen e-Golf: 41.005 euro
  • Hyundai Kona Electric: 41.595 euro
  • BMW i3: 42.300 euro
  • Kia e-Soul: 42.995 euro
  • DS 3 e-Tense: 43.190 euro
  • Opel Ampera-e: 44.779 euro
  • Kia e-Niro: 45.510 euro
  • Nissan Leaf 62: 45.850 euro
  • BMW i3s: 45.995 euro
  • Tesla Model 3 Standard Range Plus: 47.800 euro
  • Volkswagen ID.3 550: < 50.000 euro*

*prijsindicatie gebaseerd op de Duitse prijsstelling

Levertijden

Het merendeel van de genoemde modellen is pas in 2020 beschikbaar. Op de EV’s die nu al wel beschikbaar zijn, is het vaak lang wachten. Wel krijgt Nederland voor 2020 een groter aandeel van de productie toegewezen, waarmee de importeur verwacht de levertijden te kunnen inlopen.

Verspreid over 2020

Veel modellen komen verspreid over 2020 naar Nederland. De Volkswagen ID.3 420 verschijnt medio 2020. Of de ID.3 330 en 550 dat jaar ook al volgen, is niet bekend. De elektrische Citigo van Skoda komt al in januari naar Nederland. De Seat Mii verschint ook ergens begin 2020, net als de Volkswagen e-Up.

Volgens moederbedrijf BMW is de elektrische Mini vanaf maart verkrijgbaar, net als de Opel Corsa-e. Dat betreft een speciale uitvoering die 34.999 euro kost. De voordeligere versie verschijnt in juli 2020. De Peugeot e-208 komt ook in het tweede kwartaal van 2020 naar Nederland.

Daarom belooft BMW de i3 binnen anderhalve maand te leveren; niet uit voorraad, maar op bestelling. Nissan levert de Leaf met de 40 kWh-accu uit voorraad. De nieuwe 62kWh-versie beloven ze einde van 2019, mits op tijd besteld. Ook Renault geeft aan de nieuwe ZOE voor de jaarwisseling te kunnen leveren. De prijzen zijn nog niet bekend en volgen na de zomer.

De Model 3 van Tesla kan ook snel geleverd worden, niet alleen op bestelling maar nu ook uit voorraad. De prijzen van deze voorraadmodellen beginnen echter pas bij 51.990 euro.

Bron(nen):