Deze elektrische en hybride auto’s mogen een caravan of aanhanger trekken

Getty Images

Volledig elektrische auto’s kunnen geen aanhanger of caravan trekken, dit is een veel gehoorde klacht. Is dat nog steeds het geval? En hoe zit het met de andere elektrische voertuigen? Een overzicht voor wie duurzaam met de caravan of aanhanger op pad wil.

Met deze bekende volledig elektrische auto’s kan wel degelijk een caravan of aanhanger getrokken worden. De in maart 2019 gekozen Auto van het jaar Jaguar I-Pace, heeft een maximaal aanhangwagengewicht van 750 kilo. De Tesla Model X kan het driedubbele trekken, namelijk zo’n 2.250 kilo. De Audi e-Tron zit daar tussenin met 1.800 kilo.

Een trekhaak kan niet altijd

Het heeft niets te maken met het feit dat het recent geïntroduceerde modellen zijn. Want de vrij nieuwe Kia e-Niro en de Tesla Model 3 kunnen namelijk geen caravan of aanhanger achter de auto meenemen.

Of een volledig elektrische auto iets mag trekken hangt van verschillende factoren af. Doordat het accupakket in de weg zit, kan er bij een aantal auto’s geen trekhaak worden gemonteerd. Er zijn ook een paar voertuigen waarbij het gewoonweg niet mag, omdat de koelcapaciteit voor accu en motor tekort zou kunnen schieten wanneer de auto op een zomerse dag te zwaar wordt belast.

Een nog simpeler antwoord is dat veel fabrikanten nog genoeg alternatieven met verbrandingsmotor in het aanbod hebben, deze mogen wel een aanhanger trekken. De noodzaak om een elektrische caravantrekker te ontwikkelen is dan een stuk kleiner.

Plug-inhybride kan wel wat hebben

In 2014 werd de Mitsubishi Outlander plug-inhybrid gelanceerd, deze werd al snel erg populair. De populariteit had uiteraard te maken met belastingvoordelen voor zakelijke rijders, maar ook doordat deze deels elektrische SUV 1.500 kilo mocht trekken.

Er zijn wel wat nieuwe concurrenten: de Honda CR-V Hybrid en de eveneens hybride Toyota RAV4 hebben bij voorwielaandrijving een maximale geremde aanhangermassa van respectievelijk 750 en 800 kilo. De vierwielaangedreven versies van de RAV4 kunnen tot 1.650 kilo trekken, terwijl het bij de CR-V beperkt blijft tot 750 kilo.

Nog wat hoger in de markt vinden we de plug-inhybride modellen van Volvo: de XC60 en XC90. Die mogen respectievelijk 2.100 en 2.400 kilo trekken. De waarde van 2.100 kilo geldt ook voor de 390 pk sterke plug-inhybrideaandrijflijn van de V60 T8 Twin Engine. De uitvoering met 340 pk blijft steken op 2.000 kilo. De plug-inhybride mag 2.100 kilo trekken.

Volvo komt later dit jaar met een XC40 plug-inhybride. Deze kan en mag ook een aanhanger of caravan trekken, er mag tot 1.800 kilo achter de auto.

Volkswagen Passat GTE keert terug

Binnenkort keren de plug-inhybride modellen van Mercedez-Benz weer terug, net als die van Volkswagen. Nu staat er nog een auto in de prijslijst, de Mercedes E 300 e, deze heeft een maximale geremde aanhangermassa van 2.100 kilo. Vorig jaar werd de Volkswagen Passat GTE geschrapt, deze mocht 2.200 kilo trekken en dat lijkt voor de opvolger niet anders te zijn.

Ook bij Kia kun je als kampeerder terecht, want de hybride en de plug-inhybride Niro kunnen een aanhanger of caravan trekken. Beide modellen hebben een trekgewicht van 1.300 kilo. De Optima stationswagen, ook een plug-inhybride, gaat daar met 1.500 kilo overheen.

Hyundai heeft Ioniq in het aanbod, het maakt daarbij niet uit of je voor de hybride of plug-inhybride gaat, beide mogen zij 750 kilo trekken.

Niet elke plug-inhybride kan dus iets trekken, dat blijkt wel uit het gegeven dat er achter vergelijkbare auto’s van BMW, zoals de 530e iPerformance of de 225xe iPerformance Active Tourer, geen aanhanger mag. Dit geldt ook voor de Toyota Prius plug-inhybride.

Reputatie hoog houden voor Subaru

Veel hybride modellen van Toyota mogen een aanhanger trekken, met uitzondering van de kleine Yaris en de net genoemde Prius. De CT es Es van Lexus kunnen ook niet trekken. De andere hybride modellen van Toyota, zoals de Corolla en CR-V, hebben een trekgewicht van 750 kilo. Bij Lexus varieert het van 650 kilo voor de voorwielaangedreven NX tot 2.000 kilo voor de grote RX SUV.

Subaru heeft zich met een bepaalde techniek vereenzelvigd. De Japanse fabrikant maakt gebruik van vierwielaandrijving en is daarmee erg geliefd onder caravanbezitters. Subaru introduceerde in maart 2019 zijn eerste hybrideaandrijflijn: de e-boxer. De hybride XV cross-over heeft een trekgewicht van 1.270 kilo, terwijl de Forester maar liefst 1.870 kilo mag trekken.

De geëlektrificeerde auto’s met het hoogste trekgewicht zijn de Range Rover Sport P400e en de Range Rover P400e. Beide mogen zij 2.500 kilo trekken.

Vloed aan nieuwe plug-inhybride auto’s verwacht

De Land Rovers krijgen later dit jaar gezelschap van de Ford Explorer plug-inhybride, die 2.500 kilo mag trekken. Dit is een van de vele nieuwe plug-inhybride modellen die verwacht worden. De Ford Kuga komt als plug-inhybride en als gewone hybride.

Bron 
  • Nu.nl