Dit zijn de 10 beste tweedehands auto’s met een ton of meer op de teller

Het kan een flinke uitdaging zijn om een tweedehands auto te kopen. Dit zijn de meest betrouwbare occasions wanneer ze meer dan 100.000 kilometer hebben gereden, volgens het Britse What Car?.

Het rapport is gebaseerd op de ervaringen van 18.000 eigenaren van auto’s die meer dan 100.000 kilometer op de teller hebben. Hieronder kun je de top 10 bekijken van de meest betrouwbare modellen op basis van het aantal gemelde storingen, hoe lang ze in de werkplaats stonden en hoeveel het kostte om ze te repareren. 

Deze gegevens zijn gebaseerd op praktijkgegevens van eigenaren, dus het is raadzaam om niet blind te varen op deze informatie en uitsluitend een tweedehands auto te kopen die hieronder staat aangegeven. Op AutoTrack bijvoorbeeld, wordt er bij elk geadverteerde occasion een uitgebreid CarFax-rapport bijgevoegd dat informatie geeft over het verleden van de betreffende auto. 

10. Toyota RAV4 (2006-2013) Betrouwbaarheidsclassificatie: 81,9%
Dit is de enige SUV in de top 10. Normaal gesproken zijn de grote 4X4’s een synoniem met hoge reparatiekosten, maar de RAV4 gaat ertegenin en blijft betrouwbaar. Meer dan 71 procent van de eigenaren met dit model zei dat hun auto met een ton of meer op de teller in de afgelopen 12 maanden geen één storing had meegemaakt. Er zijn ook zwakke plekken, zoals de remmen, ophanging, motorelektronica en uitlaat- en brandstofsysteemproblemen. Vaak werden de defecte versies binnen een dag of minder gerepareerd en de nota’s verschilden van gratis tot €870.

9. Toyota Avensis (2009-2015) Betrouwbaarheidsclassificatie: 82,3%
Veel taxibedrijven maken gebruik van deze auto, daar is een reden voor. Deze auto heeft dan misschien niet de luxe en uitstraling van de Duitse rivalen, maar er gaat dan ook veel minder aan kapot. Er hebben slecht 19 procent van de eigenaren het afgelopen jaar een fout gemeld. Driekwart van de auto’s met een storing was rijdbaar, maar de reparatiekosten varieerden van €60 tot €1160, dit betreft waarschijnlijk een nieuwe versnellingsbak. 

8. Kia Cee’d (2007-2012) Betrouwbaarheidsclassificatie: 83,6%
Waarschijnlijk denk je in eerste instantie niet aan betrouwbaarheid als je kijkt naar Koreaanse autofabrikanten, maar niet voor niets zijn Hyundai en Kia bereid om respectievelijk vijf en zeven jaar garantie te bieden. Minder dan 22 procent van de voorbeelden met een ton of meer op de teller had een storing gemeld in afgelopen 12 maanden. Het meest frequent kwamen de problemen met de versnellingsbak en koppeling voor. Buiten de garantie liepen de kosten op tot €580.

7. Honda Civic - benzine (2006-2012) Betrouwbaarheidsclassificatie: 83,7%
Deze generatie Honda Civic viel meteen op door het unieke ontwerp. Het ruimteschip-achtige interieur en de slanke vorm zorgden voor veel aandacht. Bijna 24 procent van de auto’s met meer dan 100.000 kilometer op de teller had een probleem met de accu, dit kon snel en goedkoop worden opgelost. Een aantal auto’s hebben last gehad van ophangingsproblemen, dit zou kunnen verklaren waarom de hoogste reparatiekosten €1750 bedroegen. 

6. Skoda Octavia – diesel (2004-2013) Betrouwbaarheidsclassificatie: 85,3%
Het is de ideale gezinsauto voor een koper met een beperkt budget; zolang je een diesel koopt. Dit is ook een favoriet bij taxichauffeurs, dankzij de binnenruimte en betrouwbaarheid. Bij alle dieselmodellen met meer dan 60.000 kilometer op de teller had slechts een kwart een storing in de voorgaande 12 maanden, waarbij klachten over het carrosserie het meest voorkwamen. Er waren echter ook andere problemen die minder vaak voorkwamen, zoals motor- en ophangfouten. Dit zou kunnen verklaren waarom reparatiekosten opliepen tot €870.

5. BMW 3-serie (2012-2018) Betrouwbaarheidsclassificatie: 88,7% 
Het moet niet moeilijk zijn om een 3-serie met een hoge kilometer stand te vinden. Dit model heeft daarentegen niet altijd bovenaan gestaan wanneer het aankomt op betrouwbaarheid. Volgens eigenaars van auto’s met 100.000 kilometer of meer op de teller, had 17 procent vorig jaar te maken met een storing. De meeste problemen houden verband met niet-motorgerelateerde elektra, inclusief het airconditioningsysteem. De meeste auto’s waren gewoon rijdbaar en kregen een gratis reparatie onder de garantie. Voor de oudere varianten waren er slechts een paar reparatierekeningen van maximaal €870.

4. Toyota Avensis (2003-2009) Betrouwbaarheidsclassificatie: 89,5%
Deze Avensis is ouder dan de eerder beschreven modellen, maar dit blijkt ook een super betrouwbare auto te zijn. Vorig jaar had slechts 14 procent van alle modellen uit dit tijdperk een probleem. Het waren redelijk serieuze problemen, zoals mankementen aan de motor, motor-elektronica, het brandstofsysteem en ophangingsproblemen. Van de auto’s was nog tweederde rijdbaar en bij slechts een klein percentage liepen de reparatiekosten op tussen de €400 en €650.

3. Ford Focus – diesel (2011-2018) Betrouwbaarheidsclassificatie: 89,6%
De door een dieselmotor aangedreven Ford Focus krijgt lovende betrouwbaarheidsbeoordelingen van zijn eigenaren. Zo’n 18 procent van de dieselmodellen had een probleem, met als meest voorkomende storing de accu, gevolgd door de motor, het brandstofsysteem en de versnellingsbak. Ruim de helft was zo nieuw dat ze nog onder de garantie werden gerepareerd. Bij een klein percentage liepen de kosten op tot maximaal €870.

2. Honda Civic – diesel (2006-2012)
De benzinevariant stond eerder in deze lijst, maar volgens de eigenaren zijn de dieselvarianten nog betrouwbaarder. Van alle dieselmodellen kampte vorig jaar slechts 15 procent met een probleem. Bovenaan de lijst stonden accuproblemen, gevolgd door fouten in het airconditioningsysteem, wat erop wijst dat de meest voorkomende storingen niet eens zo serieus zijn. Maar een paar auto’s hadden wat problemen met de remmen, het brandstofsysteem en de binnenbekleding. Bijna alle auto’s bleven rijdbaar en de reparatiekosten liepen niet hoger op dan €400.

1. Ford Fiesta – benzine (2008-2017) Betrouwbaarheidsclassificatie: 89,9%
Slechts één op de vijf eigenaren had vorig jaar een probleem met zijn auto. Het ging vaak om kleine probleempjes, zoals de carrosserie en niet-motorgerelateerde elektra. Meer dan driekwart van deze auto’s kon gewoon nog rijden en de meeste auto’s werden gerepareerd onder garantie. Slechts een paar rekeningen liepen op tot meer dan €230.

Minst betrouwbare auto’s met 100.000 kilometer op de teller

3. Volvo XC60 (2008-2017) Betrouwbaarheidsclassificatie: 39,3%
Hij is misschien wel één van de beste middelgrote SUV’s op de markt. Maar aspirant-kopers moeten aandacht besteden aan de waarschuwing van What Car? als het gaat om de generatie met hoge kilometerstanden. Rond de 26 procent van de auto’s met een ton op de teller had de afgelopen 12 maanden een storing. Het ging dan om prijzige problemen met niet-motorgerelateerde elektra, het uitlaatsysteem en de ophanging. Vrijwel alle auto’s konden nog gewoon rijden en sommige werden onder garantie gerepareerd, daarbij liepen de facturen soms op tot meer dan €1750.

2. Nissan Qashqai – diesel (2007-2013) Betrouwbaarheidsclassificatie: 30,9%
Minder dan een kwart van de eigenaren zei dat hun auto een probleem had in het afgelopen jaar, maar degenen die een storing meldden, bleken er meer dan één te hebben gehad. De storingen waren: slechte remmen, motoren, uitlaten, brandstofsystemen, versnellingsbakken, ophangingsonderdelen, wielen en airconditioningsystemen. Eenderde van de auto’s werd onbruikbaar en de reparatiekosten liepen vaak hoger op dan €1750.

1. Volkswagen Passat (2011-2015) Betrouwbaarheidsclassificatie: 16,6%
De berouwbaarheidsclassificatie van 16,6% voor modellen met 100.000 kilometer is verreweg het slechtst. Meer dan 42 procent van de eigenaars heeft een storing gehad, dit is veel meer dan welk model dan ook. De meest voorkomende klachten waren niet-motorgebonden elektrische problemen, gevolgd door de remmen en motorische klachten; dit alles is erg prijzig om te repareren. Ongeveer een derde kon niet meer rijden en sommige eigenaren werden zelfs nog geconfronteerd met rekeningen tot maximaal €1150.

Trefwoorden: