Drie trends die de Nederlandse autobranche bepalen in 2020

Op basis van gegevens van het Economisch Bureau van ING bekeek Business Insider de trends die die de Nederlandse autobranche in 2020 kenmerken. Naast de verwachting dat de omzet zich gaat stabiliseren, komt de nieuwssite met de drie belangrijkste bevindingen uit het onderzoek van ING.

1. Vraag naar Tesla’s daalt

De Model 3 van Tesla was in 2019 de meest verkochte auto in Nederland. Het succes van de Model 3 heeft vooral te maken met de stijging van de bijtelling voor zakelijke elektrische auto’s in 2020. Hierdoor hebben bedrijven de aankoop van een Tesla naar voren gehaald, zij profiteerden dan nog van een bijtelling van vier procent op elektrische auto’s onder de 50.000 euro. In 2020 wordt dit acht procent bij auto’s onder de 45.000 euro. De verwachting is dat de particuliere verkoop de daling in de zakelijke vraag dit jaar niet gaat compenseren. Er lijkt namelijk in 2021 een subsidie te komen, waardoor particulieren de aanschaf mogelijk nog even uitstellen.

2. Aandeel elektrische auto’s blijft gelijk

Ondanks de dalende vraag naar Tesla’s verwacht ING wel dat het aandeel van elektrische auto’s in de verkoopcijfers rond de 30 procent zal blijven. Mede doordat andere autofabrikanten vol inzetten op de verkoop van elektrische wagens, dat hebben ze nodig om aan de nieuwe emissieregels kunnen voldoen.

3. Private-lease wordt populairder

Private-lease maakt het rijden van een nieuwe auto aantrekkelijker voor particulieren, want die rijden steeds langer in een occasion. Het aandeel van auto’s op de weg die ouder zijn dan vijftien jaar verdubbelde bijna van 12 naar 23 procent. Private lease wint echter aan populariteit, mede door de toenemende concurrentie (en dus langere tarieven) en lage rentes. Het Economisch Bureau van ING verwacht dat er eind 2020 ongeveer 220.000 private leaseauto’s rondrijden.

Bronnen: Business Insider