Een waterstofauto, wat is het?

Getty Images

Een waterstofauto: misschien heb je er wel eens van gehoord, misschien ook niet. Benieuwd wat voor soort voertuig dit is? Lees hier de belangrijkste dingen die je moet weten van een waterstofauto.

Laten we beginnen met een korte uitleg. Een waterstofauto is simpelweg een auto die gebruik maakt van waterstof als energiebron. De verwerking van waterstof tot water is een milieuvriendelijk en klimaatneutraal proces, want er ontstaan geen uitlaatgassen met CO2 of fijnstof. Het enige wat er ontstaat tijdens het proces is warmte en waterdamp als restproduct. Omdat het voertuig geen CO2 uitstoot wordt het ook wel een zero-emission voertuig genoemd.

In Nederland zijn inmiddels twee waterstofauto’s op de markt: de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai. 
De auto’s zijn in Nederland nog niet heel erg populair. In Duitsland daarentegen wel, daar zijn ze beduidend verder in de ontwikkeling op dit gebied.

Voordelen en nadelen

Waterstofauto’s hebben grote voordelen met betrekking tot het milieu. Doordat het voertuig geen CO2 uitstoot is het milieuvriendelijker en klimaatneutraal. De mens kan zelf waterstof produceren, hierdoor is deze brandstof feitelijk onuitputtelijk. Het zou de perfecte oplossing zijn voor een brandstoftekort, omdat het niet op kan raken.

Het heeft ook zijn nadelen. Waterstof heeft bijvoorbeeld een hele lage energiedichtheid. Dat betekent dat je voor het opslaan van waterstof grote opslagtanks nodig hebt. In de toekomst zal het waarschijnlijk ook mogelijk worden om waterstof als effectieve brandstof te gebruiken voor kleinere voertuigen.

Voor tankstations geldt hetzelfde probleem. Ze zullen enorme opslagtanks moeten ontwikkelen en bouwen voor de opslag van waterstof. Er zijn daarom momenteel nog weinig waterstoftankstations in Nederland, wel zijn ze te vinden in Helmond, Rhoon en Hoogezand.

Ook moet er rekening gehouden worden met de gevaren van waterstof. Een mengsel van waterstof en zuurstof is zeer explosief. Waterstof is een heel lichte stof, dat zorgt ervoor dat bijna nooit de explosiegrens bereikt wordt.

Bron 
  • Nu.nl
  • Toyota
  • Oponeo
  • TechnischWerken