Elektrische auto opladen: hoe werkt dat? 

Een elektrische auto moet, net als ieder ander elektrisch apparaat, regelmatig worden opgeladen. Dat kan bij laadpalen of laadstations. Hoe werkt dat precies? En wat heb je allemaal nodig? 

Gewone laadpalen

De meeste laadpalen die je in een woonwijk, bij een bedrijventerrein of bij iemand op de oprit ziet staan, zijn gewone laadpalen. Dat houdt in dat ze ‘op een normaal tempo’ opladen en dat doe je wanneer je de auto niet nodig hebt. Bijvoorbeeld ’s avonds of ’s nachts, of wanneer je overdag op kantoor bent. Afhankelijk van je auto en het soort paal, duurt het laden ongeveer 6 tot 10 uur. Voor de openbare laadpalen heb je doorgaans een abonnement nodig met een laadpas. Je wordt dan ook via de laadpas gefactureerd. Een soort OV-kaart, maar dan voor laden. 

Elektrisch gaat verder

Met de 100% elektrische Peugeot e-208 en de e-2008 gaat u steeds verder. U rijdt met de volle accu tot maar liefst 340 km. En met 55.000 laadpunten is uw accu ook weer zo opgeladen.
 

Snelladen

Langs drukke wegen, bijvoorbeeld bij tankstations, kun je tegenwoordig ook snelladen. Dat kan bij een zogenoemd laadstation, bijvoorbeeld bij een FastNed-station. Voor deze snelladers heb je ook een laadpas nodig. In veel gevallen is je accu in 20 tot 40 minuten weer voor tachtig procent opgeladen. Volledig opladen bij een snellaadpaal is niet mogelijk. Dat heeft te maken met het feit dat je een accu niet op hoge snelheid ‘netjes’ vol kunt laden. De ANWB legt het uit aan de hand van het volgende voorbeeld: als je een glas water wil vullen en je zet de kraan helemaal open, dan klotst de helft over de rand. Datzelfde zou gebeuren bij een accu. Let wel op: snellaadpalen zijn een stukje duurder dan gewone laadpalen. Het is dus voordeliger om de auto op te laden bij een gewone lader als je hem niet gebruikt. Maak je een lange rit en wil je even bijtanken? Dan is het handiger om tussendoor een paar keer snel te laden dan je accu helemaal vol te laden bij een gewone laadpaal. 

Laadpas

Een laadpas moet je zelf aanvragen op het moment dat je gebruik wil maken van een laadpaal. Er zijn erg veel verschillende aanbieders en het is verstandig om goed onderzoek te doen voordat je een laadpas aanschaft. Kijk naar je wensen: wil je vooral thuis laden of wil je ook gebruik maken van bijvoorbeeld snelladers? Wil je zowel in Nederland als in de rest van Europa kunnen laden? Hoe vaak gebruik je een laadpas?

Er zijn ook laadpalen waar je je mobiele telefoon kunt gebruiken als laadpas. Je gebruikt dan een app die gekoppeld is aan je bankrekening. 

Wat kost dat?

De passen zelf worden vaak gratis verstrekt, voor een abonnement of stroomafname moet je betalen. Voor mensen die niet vaak gebruik maken van een laadpaal, is een pas zonder abonnement voldoende. Je betaalt dan een starttarief per laadsessie, maar geen abonnementskosten. De tarieven verschillen nog iets per aanbieder, maar dat wordt bij de laadpaal aangegeven en is van te voren te controleren.
 
Maak je wel veel gebruik van laadpalen? Dan is een abonnement een goede optie. Je betaalt dan geen starttarief zodra je gaat laden en bent per maand voordeliger uit.

Ga je de grens over? Controleer voor vertrek of er geen afwijkende tarieven gelden voor jouw laadpas en of je pas geschikt is om in het buitenland te laden. 

Zo werkt het opladen zelf

Voor het opladen van een elektrische auto heb je een laadstekker, een laadpas (bij openbare laadpalen) en een laadpaal nodig. 

  • Je parkeert de auto bij een laadpaal en kijkt of de lampjes bij de paal groen zijn. Groen licht betekent dat u kunt laden, rood licht betekent dat er een storing is. 
  • Je plugt de stekker in de auto en daarna in de laadpaal en houdt je laadpas (bij openbare palen) op de daarvoor bestemde plek. De kabel vergrendelt dan en de lichtjes kleuren blauw.
  • Als je klaar bent, ontgrendel je de kabel weer met je laadpas. 

Bron(nen): ANWB, BOVAG, Milieucentraal.