Fikse stijging aanschafbelasting auto's (bpm)

Getty Images

Sinds 2012 is de gemiddeld betaalde bpm-belasting op nieuwe benzineauto’s met meer dan de helft gestegen. Bij dieselauto’s is de afgedragen aanschafbelasting gestegen met meer dan 80 procent. De branchevereniging wil een aanpassing van het belastingstelsel.

De gemiddelde bpm op een benzineauto bedroeg in 2012 nog 2.967 euro, zes jaar later was dat 4.643 euro. Over dieselauto’s werd er in 2012 gemiddeld 4.875 euro aan bpm betaald, zes jaar later was dat 8.876 euro. 


Consumenten kopen door de gestegen bpm steeds vaker tweedehands auto’s en dat is slecht voor de CO2-uitstoot, stelt voorzitter Steven van Eijck. Hij wilt daarom ook dat het belastingstelsel verandert. Een systeem van betalen naar gebruik kan volgens RAI Vereniging ‘grote CO2-besparing opleveren’. Volgens van Eijck is het Klimaatakkoord een mooi moment om het systeem op de schop te nemen.

Bron 
  • AVROTROS