Flinke verschillen in laadtarieven

Laadpaal
Getty Images

De tarieven om een elektrische auto op te laden verschillen sterk per gemeente. In Losser, Staphorst en West Maas en Waal is dat met gemiddeld 25 cent per kWh het goedkoopst. In Terschelling kost het meer dan het dubbele: 60 kWh. Opladen in ondergrondse parkeerplaatsen is gemiddeld 16,8 procent duurder dan laden op straat. Ook op parkeerterreinen en in -garages is opladen duurder.

Dit blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Independer uit data van Eco-Movement, een organisatie die alle publiek toegankelijke laadpalen in beeld brengt. Vier van de tien duurste gemeenten liggen in de provincie Utrecht: de stad Utrecht (gemiddeld 0,59 euro per kWh), Woudenberg (gemiddeld 0,56 euro), Wijk bij Duurstede (gemiddeld 0,56) en De Bilt (0,52 euro). Andere dure plaatsen zijn Sudwest-Fryslan (0,57 euro), Borger-Odoorn (0,53 euro), Eemsdelta (0,52 euro), Texel (0,52 euro) en Blaricum (0,52 euro).

Goedkoopste

De tien gemeenten waar het opladen gemiddeld het goedkoopst is, liggen alle tien in Gelderland (6) en Overijssel (4). In Hof van Twente, Tiel, Olst-Wijhe, Westervoort, Overbetuwe, Maasdriel en Rheden is het opladen met 0,26 euro per kWh slechts een cent duurder dan in Losser, Staphorst en West Maas en Waal.

Gemiddeld kost het opladen bij een reguliere laadpaal 0,39 euro per Kwh. Wie thuis oplaadt, betaalt vanwege het prijsplafond 0,40 euro per kWh tenzij het stroomverbruik boven de 2900 kWh komt. Boven die grens betaalt de consument het reguliere tarief, dat veelal hoger is dan het prijsplafond. Aan de andere kant, er zijn inmiddels energieleveranciers die minder rekenen dan het prijsplafond.
Eerder dit jaar heeft Pricewise de laadtarieven in de vier grote steden met elkaar vergeleken. Ook daar bleken grote verschillen tussen de vier steden

Bron: Independer

Auteur