Foute informatie in parkeer-app levert boete op: is dat terecht?

Netjes betalen voor een parkeerplek via ParkMobile of Yellowbrick en toch een boete krijgen omdat u er volgens de gemeente niet had mogen staan. Is dat terecht?

Het overkwam Corien Prins, voorzitter van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en hoogleraar Recht en Informatisering aan Tilburg University, twee jaar geleden. Ze parkeerde haar auto in de Utrechtsestraat in het centrum van Tilburg. Dat mocht volgens haar parkeer-app. Ze kon er maximaal een uur tegen betaling staan. Bij terugkomst zat er toch een parkeerboete op de ruit. Op de plek waar haar auto stond, had ze alleen mogen parkeren met een dagkaart. Dat stond ook op een verkeersbord aan het begin van de straat aangegeven, maar dat bord had ze over het hoofd gezien. Ze had vertrouwt op de informatie in haar parkeer-app.

Rechtszaak

Met de bekeuring ging Prins niet akkoord. Ze begon een rechtszaak om helder te krijgen wie in dit geval verantwoordelijk is voor de foutieve informatie. Moest zij daar zelf voor opdraaien, of was het een fout van de gemeente?

Die vraag kwam uiteindelijk bij de Hoge Raad terecht. Die stelde haar in het gelijk, zo meldt NRC. Aangezien de Tilburgse parkeerverordening geen onderscheid maakt tussen betaling via een app of een parkeerautomaat, kan de burger niet worden verweten alleen af te gaan op informatie in de app, aldus de Hoge Raad.

Prins vindt het belangrijk dat burgers nu weten dat ze een bekeuring niet zomaar hoeven te accepteren, wanneer er verschil is tussen de digitale informatie en die in de echte wereld.