Helft autoverzekeringen duurder

Bijna de helft van de automobilisten kreeg het afgelopen jaar een hogere premie voorgeschoteld door zijn autoverzekeraar. Meestal bleef de verhoging beperkt tot tien procent, maar er waren uitschieters naar boven van ruim twintig procent en zelf meer dan vijftig procent.

Dat blijkt uit een panelonderzoek van de Consumentenbond onder 4000 autobezitters. De premieverhoging vond meestal plaats aan het einde van de contractperiode. Vaak was er in de situatie van de verzekerden niets gewijzigd. Veel verzekeraar voerden de gestegen schadelast aan als argument voor de verhoging. Naar eigen zeggen hebben verzekeraars meer en duurdere schades.

Informatie

Bij een premiewijziging moet de verzekeraar een geldige reden aanvoeren en daarover heldere informatie aan de klant geven. Dat gebeurt vaak niet. Een op de drie autobezitters kreeg alleen de hoogte van de nieuwe premie te horen en moest zelf de verhoging uitrekenen. Een kleine groep van zeven procent kwam er via de bankafschriten achter dat de premie was verhoogd.
De Consumentenbond vindt dat verzekeraars hun informatievoorzieing rond premieverhogiung moeten verbeteren.

Bron: www.consumentenbond.nl