Het einde van de bemande benzinepomp?

Aan de tijd dat u onderweg of na het tanken wat drinken, eten, autoaccessoires of een tijdschrift kon kopen, lijkt een einde te komen. De afgelopen tien jaar is het aantal onbemande tankstations verviervoudigd, terwijl het aantal bemande tankstations enorm daalde. Dit meldt BOVAG op basis van nieuwe cijfers.

Hiermee zijn de onbemande tankstations de bemande voorbijgestreefd: in totaal telt Nederland 4.121 tankstations, waarvan er 2.098 momenteel niet meer over een winkel en personeel beschikken. Dit blijkt uit ‘Tankstation in Cijfers 2018’ waarin brancheorganisatie BOVAG de meest recente cijfers heeft gepubliceerd.

Moordende concurrentie en lage marges

In de periode waarin het aantal onbemande tankstations explosief toenam, halveerde het aantal bemande locaties. Woordvoerder Tom Huyskens van BOVAG spreekt van ‘moordende concurrentie langs de Nederlandse wegen’. Met de marges op brandstof en de verkoop van snoep, flesjes drinken, autolampen en motorolie redden pompexploitanten het niet meer.

De ondernemers moeten dan een keuze maken: of ze plaatsen betaalautomaten en sluiten de winkel, of ze maken er een fullservice pompstation van, inclusief verkoop van onder andere verse broodjes, koffie, levensmiddelen en een wasstraat.

Stoppen is veelal geen optie: een pompexploitant die ermee stopt, moet de brandstoftanks uit de grond weghalen en de grond saneren. Dit is voor de meesten van hen veel te duur. Een fullservice tankstation is vaak vanwege de bijkomende kosten en de concurrentie van andere winkels in de regio ook geen optie. Veel exploitanten kiezen er daarom voor hun tankstation te automatiseren en te verhuren aan een grotere maatschappij. BOVAG verwacht daarom ook dat de groei van het aantal onbemande benzinepompen de komende jaren blijft toenemen.

Elektrische auto’s

De toename van het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen speelt uiteraard ook een rol bij deze ontwikkeling. Volledig elektrische auto’s hoeven onderweg niet meer te tanken. Weliswaar is de actieradius van dergelijke auto’s nog beperkt, maar de meeste laadpalen zijn nog niet in staat om elektrische auto’s snel op te laden. Dan kunnen laadpalen de rol van benzinepompen (deels) overnemen.

Shell is hier al mee bezig: bij een aantal tankstations in Nederland en Frankrijk zijn zogenaamde snellaadpalen geplaatst. Met deze speciaal ontwikkelde laadpalen kunnen automobilisten hun elektrische auto in vijf tot acht minuten bijladen.

Dunbevolkte gebieden

Alleen in dunbevolkte gebieden in bijvoorbeeld Drenthe, Friesland, Groningen en Zeeland lijken bemande tankstations nog overlevingskansen te hebben. Hier zie je steeds vaker enorme pompwinkels, met daarin pakketophaalpunten, verkoop van levensmiddelen, maar ook exclusievere zaken als zonnebanken en wasservices voor honden. Zeker in de buurt van kleine dorpen waar banken, postkantoren en supermarkten sluiten, nemen tankstations dit soort functies steeds vaker over.

Maar ook dit soort tankstations staan voor grote uitdagingen. Zo komt ruim de helft van de omzet van tankstations uit de verkoop van tabak, maar ook daar gaat het anti-rookbeleid in de toekomst mogelijk zijn tol eisen. Ondernemers moeten een manier verzinnen om dit op te vangen.

Zo vindt u een geschikt tankstation

De brandstofprijzen kunnen per tankstation nogal verschillen. Gelukkig bestaan er verschillende apps die u kunnen helpen om de goedkope ertussenuit te pikken.

  • ANWB Onderweg: met de ANWB-app kunt u eenvoudig een route plannen, parkeergelegenheid en tankstations vinden en verkeersdrukte in de gaten houden. Te downloaden via de iTunes Store en de Google Play Store.
  • DirectLease Tankservice: deze app geeft u inzicht in de tankstations bij u in de buurt en de prijzen die zij hanteren. Ook kunt u hier zien welke diensten de tankstations nog meer aanbieden. Te downloaden via de iTunes Store en de Google Play Store.