Honda Civic Hybrid: Stille kracht

De markt van hybride auto’s is in handen van Toyota/Lexus (met de bekende Prius) en Honda, dat naast de Civic Hybrid – een automaat – ook de kleinere en goedkopere Insight heeft.

Honda Civic HybridHonda Civic Hybrid 1.3 i-DSI i-VTEC IMA
Motorinhoud: 1339 cc
Vermogen: 115 pk (elektro en benzine)
Gewicht: 1268 kilo

In een hybride auto zit een benzinemotor en een elektromotor. Als je langzaam rijdt, doet alleen de elektromotor zijn (stille) werk. Bij meer vermogen schakelt de verbrandingsmotor bij. Resultaat: zuiniger en schoner rijden. Volgens Honda verbruikt de Civic Hybrid 4,6 l/100 km (1 op 21,7) bij een CO2-uitstoot van slechts 109 gr/km.

De Civic Hybrid is zeer sportief vormgegeven, heeft een grote bagageruimte en vier deuren. De auto is in één versie leverbaar en is niet goedkoop: €24.990. Hier staat wel wat tegenover. De standaarduitrusting is riant: cruise control, parkeersensoren achter, airco, 15 inch lichtmetalen velgen, radio/cd/MP3-speler met 6 cd-wisselaar en stuurbediening, elektrische bediening van ramen en spiegels, airbags alom, en veel elektronische veiligheid zoals ABS, elektronische remkrachtverdeling en stabiliteits- en tractiecontrole. Meer informatie op www.honda.nl


De Pluslezer

Jan Sijffers (59) is racemonteur. Hij werkt door heel Europa om raceauto’s optimaal voor te
bereiden op hun circuitprestaties en rijdt zo’n 45.000 km per jaar. Privé rijdt hij in een splinternieuwe Renault Twingo voor woon-werkverkeer.

Jans autotest in tien punten
Onze testrijder zit al sinds 1965 in de hoogvermogende, hightech raceauto’s. Jan is de aangewezen kandidaat om deze hybride Honda Civic te testen. De testrit samengevat in tien punten:

  • + Zeer goede wegligging.
  • + Perfecte stoelen.
  • + Zeldzaam fijne automaat.
  • + Eenvoudige bediening.
  • + Goede ontwaseming/kachel.
  • + Om brandstof te besparen slaat de motor af als je even stilstaat; hij start weer als je je voet van het rempedaal haalt. En bij lage snelheden schakelt de motor automatisch over op deels elektrisch rijden. Heel milieuvriendelijk!
  • - De instap is te laag.
  • - De stuurbekrachtiging is iets te licht afgesteld.
  • - Mooi dashboard, maar het valt gedeeltelijk achter de stuurrand.
  • - Onoverzichtelijke voorkant.


Het oordeel

“Leuke auto met zeer comfortabele stoelen. Ik heb vaak last van mijn rug, maar niet in deze Honda. Z’n rijgedrag is prima en de automaat is geweldig. Ik heb veel automaat gereden en dat was niet altijd prettig, maar deze schakelt snel door. Heerlijk. De zuinigheid van de hybridemotor valt wel wat tegen; ik kwam aan
1 op 18 á 19. Toch is dat relatief zuinig.”


Het detail
“Het mooiste vind ik hoe de handrem netjes naast de automaatpook is geplaatst: grappige plek! Bijzonder is ook dat de motor afslaat als je even stilstaat. En het dashboard lijkt op een kleine flatscreen.”

De Professional

Michael Bleekemolen (59) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van 3 overdekte kartbanen.

Michaels autotest in tien punten:
  • + De techniek van deze Honda is erg mooi en modern.
  • + Hij is zeer voordelig in brandstofverbruik.
  • + Je hebt geen speciale kennis nodig om de technische hoogstandjes te gebruiken: het gaat allemaal vanzelf.
  • + Of je rijstijl al dan niet zuinig is, kun je goed in de gaten houden via het dashboard.
  • + De Civic heeft een goede automaat, waarbij je kunt kiezen tussen ‘economisch’ of ‘sportief’ rijden.
  • + Als je deze auto kiest als auto van de zaak, is de prijs erg gunstig, mede door het hoge BPM-voordeel en de lage privébijtelling (slechts 14 procent).
  • + De vering van de Honda is soepel en desondanks heeft hij toch een goede wegligging.
  • + Je bent milieubewust bezig met deze groene auto.
  • - Bij vol gas is de Civic wel erg luidruchtig.
  • - De techniek onder de motorkap is prachtig, maar het uiterlijk is een beetje saai.

Het oordeel
“Met de Civic kun je het brandstofbudget echt omlaag bijstellen; prettig als je veel op de weg bent. Ik schaam me niet voor een verbruik van 5,5 liter per 100 kilometer (1 op 18), waarbij ik ook nog hard heb gereden! De besparing wordt onder andere gehaald doordat de motor vanzelf ‘uit’ gaat als je stil staat. Als je je voet weer van de rem haalt, start de motor automatisch. Fantastisch! Ik heb me nooit gerealiseerd dat je zo veel stil staat.”

Het detail
“Ik vind het wel een beetje jammer dat de elektromotor nooit echt alleen aan het werk is. Het is puur een hulpje voor de benzinemotor. Het zou mooi zijn als de auto bij langzaam verkeer volledig op de elektromotor kan rijden, bijvoorbeeld als je in de stad rijdt. Maar de auto heeft veel goede punten en gaat als een scheermes over de weg. Een aanrader!”

De concurrentie

drie hybrides

Toyota Prius
  • Futuristische vormgeving
  • Iets zuiniger (1 op 23,3)
  • Meer uitvoeringen
  • Vanaf €24.990

Missing media-item.Honda Insight
  • 15 cm kleiner
  • Minder vermogen,
  • wel schoner
  • Goedkoopste hybride
  • Vanaf €19.950

Lexus LS 600h

  • Absolute top-sedan
  • Zuinig in zijn klasse
  • (1 op 10,8)
  • Groen 'visitekaartje'
Auteur 
  • Mark Litjens (ATP Agency)
Bron 
  • Plus Magazine