Iedereen aan de elektrische auto?

Elektrische auto
Getty Images

Na 2030 is het afgelopen met de verkoop van nieuwe auto’s met een brandstofmotor. We moeten elektrisch. Maar hoe trekken we dan de caravan? Hoe regelen we een laadpaal? En hoe lang gaat die accu mee? Wij zochten het uit.

Kan iedereen elektrisch rijden?

Ja. Je hoeft geen oprit te hebben om te laden. In Nederland staan de meeste laadpalen van heel Europa: 140.000 stuks. En bijna 4000 snelladers. Stroom voor je auto is daarom altijd in de buurt, tenzij je landelijk woont. Maar dan heb je vaak weer een eigen plek om een lader op te hangen of is er gelegenheid genoeg om een openbare laadpaal aan te vragen bij de gemeente. Over dit laatste verderop meer.

Is laden duur?

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven omdat de tarieven per laadpasaanbieder en per laadpaal kunnen verschillen. Uit onderzoek van Independer blijkt dat het in parkeergarages vaak voordelig is, maar daar moet je weer extra betalen voor het parkeren. Ondanks de forse verschillen, ben je vaak nog goedkoper uit dan brandstof tanken. Kun je thuis laden – al helemaal als je zonnepanelen hebt – dan kan het nog meer geld schelen. Maar let op: vergelijk jouw persoonlijke stroomtarief altijd met dat van lokale laadpalen. Sinds de recente energiecrises kunnen eigen stroomtarieven hoger uitvallen dan langs de weg.

Hoe kan ik zien wat het kost?

Bij brandstof reken je in liters, bij elektrisch rijden in kWh, kilowatturen. Wat een liter brandstof kost, is op elke pomp te zien. Dit is niet het geval bij laadpalen. Sterker nog: met de ene laadpas betaal je aan dezelfde laadpaal meer of minder dan met een andere pas, afhankelijk van je laadpasaanbieder. Checken kan, kost iets meer tijd, maar loont altijd de moeite. Prijzen vind je bijvoorbeeld via websites zoals www.laadpastop10.nl of via apps. Zoals die van je eigen aanbieder of via onafhankelijke apps zoals Chargemap en Plugsurfing.

Ik heb geen laadpunt in de buurt. Wat nu?

Niet iedereen beschikt over eigen ruimte om een ­laadpunt te installeren. Is er ook geen openbare laad­paal in de buurt, dan kun je die aanvragen bij je ­gemeente. Geen garanties, maar proberen kan altijd. Op www.laadpaalnodig.nl zie je of het in jouw gemeente mogelijk is en kun je meteen een ­aanvraag plaatsen.

Hoe lang duurt laden?

Dit is een vraag die vele spookbeelden oproept: urenlange laadsessies terwijl je eigenlijk met spoed weg moet. Dit zou kunnen gebeuren, maar met een beetje goede planning is veel ellende te voorkomen. Hoe lang je moet laden is onder andere afhankelijk van de batterij in de auto en de hoeveelheid stroom die er uit het laadpunt komt. Maar reken op gemiddeld zo’n vijf tot tien uur aan een gewone laadpaal, van leeg tot vol. Is een accu niet helemaal leeg of hoeft deze niet helemaal vol, dan scheelt dat natuurlijk tijd. Heb je haast, kun je misschien ook een beetje bijladen om daarmee een snellader te bereiken. Bij snelladen gaat het – afhankelijk van je auto – vaak over zo’n twintig minuten om weer een paar honderd kilometer verder te kunnen.

Hoe lang gaat een accupakket mee?

In de praktijk blijkt dat een autoaccu geen telefoon­batterij is. Zelfs accu’s van de eerste generatie presteren nog prima en verliezen misschien 1 tot 2 procent capaciteit per jaar. Een levensduur van tien tot twintig jaar zou haalbaar moeten zijn. De meeste auto­producenten geven dan ook een garantie van acht jaar/160.000 km.

Hoe weet ik of het accupakket van een tweedehands elektrische auto nog goed is?

De meest eenvoudige manier: vraag of de gewenste auto helemaal opgeladen is en kijk hoeveel kilometer rijbereik de boordcomputer aangeeft. Vergelijk dit met de door de fabrikant opgegeven waarde toen de auto nieuw was. Iets ingewikkelder, maar wel accurater: er zijn tests ­beschikbaar die precies meten hoe het staat met de kwaliteit van de accu, de zogenaamde State of Health (SoH). Die tests zijn echter wel kost­­baar en ze zijn nog niet heel erg snel uit te voeren. Een garagehouder kan vaak ook een check uitvoeren of weet waar je ­hiervoor terechtkunt.

Hoe zit het met onderhoud?

Dit is het mooie deel van het hebben van een elektrische auto. Onderhoudskosten zijn een fractie van wat je gewend bent met een brandstofauto. Denk aan het vervangen van banden en ruitenwissers, het bijvullen van remvloeistof, ruitensproeierspul en de inspectie van het interieurfilter en overige (elektrische onder­delen). Zelfs remblokjes gaan heel lang mee, omdat een elektrische motor vanzelf al heel sterk afremt. Dit – en het hogere gewicht van een elektrische auto – zorgt er wel voor dat banden sneller slijten.

Kan ik eenvoudig een route plannen met voldoende laadmogelijkheden?

Ja. Er zijn veel aanbieders die een routeplanner leveren die routes plannen met laadstops op het moment dat het nodig is. Bijvoorbeeld de ANWB Routeplanner. Wanneer je kiest voor de optie elektrische auto vul je in met welke elektrische auto je rijdt. De planner weet dan hoever je komt op een lading. Geef begin- en eindpunt op en laat weten wat je fijn vindt: moet er gezocht worden naar een stop wanneer er nog 30 procent batterijcapaciteit is, of 20 etc. Houd er wel altijd rekening mee dat laadpunten heel soms niet werken. Ook kan het er erg druk zijn. Tijdig aanleggen is raadzaam. Overigens: vrijwel elke elektrische auto heeft navigatie aan boord die onderweg rekening houdt met gunstige laadmogelijkheden.

Kan de caravan erachter?

Dit is nog wel een dingetje. Er komen steeds meer elektrische auto’s die een caravan mogen trekken, maar oudere modellen hebben die mogelijkheid meestal niet. Kijk dus altijd in de technische gegevens of er een maximaal trekgewicht wordt vermeld, hoeveel dit is en of dit voldoende is voor je aanhanger of caravan. En let op: met een aanhanger achter je auto kun je – door het extra gewicht en verminderde luchtweerstand – minder ver komen en moet je eerder laden.

En hoe zit het met fietsen meenemen?

Ook hier geldt dat je goed moet opletten of er überhaupt een trekhaak geplaatst kan worden. Gelukkig zijn er fietsdraag-oplossingen waarvoor een trekhaak niet nodig is. Bijvoorbeeld op het dak of met een constructie waarbij de fietsen op de achterkant van de auto rusten. Elk autobedrijf of leverancier van fietsendragers kan meer advies geven over wat mogelijk is voor jouw elektrische auto.

Klopt het dat je bij kou minder ver komt?

Ja. Lage temperaturen zorgen ervoor dat het accu­pakket eerder leeg raakt. Dat geldt voor elke batterij. Dit kan wel tot 10 procent in actieradius schelen. En loopt zomaar op, omdat je er in de winter graag warmpjes bij zit. De (achterruit)verwarming kost een hoop energie. Het komt dan ook voor dat een zomerse actieradius van 350 km zomaar terugloopt naar 250 km.

Blijven elektrische auto’s zo duur?

Het klopt dat elektrische auto’s in dezelfde uitvoering als een brandstofauto vaak duurder zijn. Gaandeweg verdient het zich terug, zeker wanneer brandstofprijzen hoog zijn. Je hebt lagere onderhoudskosten en de tijden dat je onder de tien mille een auto kocht, zijn allang voorbij. De prijzen van elektrisch en ‘gewoon’ kruipen naar elkaar toe. De goedkoopste nieuwe auto in Nederland kost nu minimaal zo’n €11.000, de goedkoopste elektrische auto zo’n €20.000.

Betaal je wegenbelasting?

In 2024 hoef je nog geen wegenbelasting af te dragen. 2025 is een tussenjaar waarin je 25 procent van het normale tarief betaalt, maar vanaf 2026 betaal je het volle pond (er zijn kabinetsplannen om dit uit stellen, red.). Dat is meer dan voor een vergelijkbare brandstofversie: de accu maakt de elektrische auto veel zwaarder.

Blijft de subsidie?

In 2024 kun je nog subsidie aanvragen op een nieuwe (€2950) of gebruikte (€2000) elektrische auto. Dat wil zeggen: zolang de subsidiepot vol zit. In 2022 was deze pot al halverwege het jaar leeg, vorig jaar iets later. Hoeveel er nog in de pot zit, kun je vinden op de overheidswebsite www.rvo.nl. Zoek hier op SEPP (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren). 

Zijn er alternatieven voor elektrisch rijden?

Hoewel accupakketten momenteel steeds beter worden, sneller laden mogelijk maken en verder kunnen rijden, blijft de overstap groot. De komende jaren blijft er nog voldoende nieuw en tweedehands aanbod in brandstofauto’s. Na 2035, het jaar waarin de verkoop van nieuwe brandstofauto’s binnen Europa moet stoppen, blijft die occasionmarkt nog wel bestaan. De sloopleeftijd ligt op dit moment op gemiddeld negentien jaar. 

Daarnaast wordt nu voorzichtig gestart met auto’s op waterstof. Daarmee tank je net zo snel als bij een brandstofauto, voor ongeveer dezelfde actieradius. Of waterstof echt gaat doorbreken voor personenauto’s is de vraag. Voor­-alsnog zijn er amper auto’s die erop rijden en is het spul duur om te maken, zeker op een groene manier. Ook is het minder efficiënt: er is wat productie en verbruik betreft meer energie nodig om op een tank net zo ver te rijden als op een volle lading elektriciteit.

Meer lezen?

Op www.plusonline.nl/elektrischrijden vind je alles over de nieuwste automerken, van Aiways tot NIO tot Xpeng. En over razend­slimme hulpjes die het autorijden veiliger en comfortabeler maken.

 

Auteur