Beter dan namaak

Chinese automerken in Nederland

Electrisch opladen
Getty Images

Na ooit eerder Japan en Zuid-Korea is China de volgende Aziatische grootmacht die Nederland bestormt. Het is even wennen aan al die nieuwe namen, en wat weten we eigenlijk over deze nieuwe merken?

 

Aiways

Aiways, opgericht in 2017, verkoopt in Nederland momenteel twee modellen: de U5 en U6. Beide zijn technisch grotendeels identiek; de U5 is een SUV, de U6 (leverbaar sinds het eerste kwartaal van dit jaar) een wat sportiever gestileerde SUV-coupé. Kopen doe je een Aiways in principe online; er zijn wel enkele partnerbedrijven waar je de auto’s kunt bekijken en proefrijden. Voor het onderhoud en garantie werkt Aiways samen met een aantal geselecteerde vestigingen van Profile.

Aiways biedt voor een relatief lage prijs een goede garantie, veel ruimte, ruime (veiligheids)accessoires en marktconforme (laad)prestaties. Europese merken bieden vaak iets meer verfijning, fraaier design en mooiere materialen, maar daar betaal je dan ook voor. Concurrenten uit Europa, maar ook Andere Aziatische merken als Kia, Hyundai of Toyota doen er goed aan Aiways in de gaten te houden,

Info: aiways.nl

+++

BYD

BYD (wat staat voor BuildYourDreams) is een van de grootste fabrikanten van elektrische auto’s ter wereld. Het merk verkoopt bovendien techniek, zoals accu’s, aandrijflijnen en platforms aan andere Chinese automakers en bouwt momenteel een autofabriek in Hongarije voor de Europese markt. In Nederland heeft BYD sinds 2022 een aanbod in verschillende prijsklassen, van de kleine Dolphin hatchback tot de grote Tang SUV en daar komt steeds meer bij. BYD-importeur Louwman hanteert een ‘online first’-strategie: de auto’s kunnen online worden besteld en alle ook de servicecontacten verlopen digitaal. In een geselecteerd aantal dealervestigingen in Nederland kunnen klanten proefrijden en hun auto voor onderhoud aanbieden.

BYD hoort al bijna tot de gevestigde orde, met scherp geprijsde modellen in verschillende vermogensvarianten. Ze bieden de Europese rivalen prima partij op het gebied van rijkwaliteit, betrouwbaarheid, garantie en dealernetwerk. Van de Chinese merken in Nederland wordt BYD gezien als een van de potentieel succesvolste nieuwkomers.

Info: bydauto.nl

+++

Hongqi

Hongqi is een van de vele merken van First Auto Works (FAW), een van de oudste Chinese autofabrikanten (sinds 1958). Hier verkoopt Hongqi alleen de enorme, elektrisch aangedreven E-HS9. Die mikt qua prijs en marktpositie vooral op de zakelijke markt. Voor de verkoop en het onderhoud

tekent Hedin Automotive, een dealerbedrijf dat in Groningen, Houten, Hilversum, Schiedam en Veghel vestigen heeft waar de Hongqi E-HS9 kan worden bekeken en gekocht. Proefritten kunnen worden geboekt bij de vestigingen in Houten, Schiedam en Veghel.

Hongqi biedt een alternatief voor onder meer BMW (iX), Audi (Q8 e-tron) en Mercedes-Benz (EQS SUV). Vergeleken daarmee is de grote Hongqi flink goedkoper, maar net zo comfortabel en volgehangen met luxe. Op technologisch gebied (zowel qua aandrijflijn als in de werking van rijhulpmiddelen) is de Hongqi wat minder verfijnd.

Info: hongqi.nl

+++

Lynk & Co

Lynk & Co behoort net zoals onder meer Smart, Zeekr, Volvo en Polestar tot het Chinese autoconcern Geely. Het enige model dat in Nederland leverbaar is, de plug-in hybride 01, is technisch nauw verwant aan de Volvo XC40 en Polestar 2. Lynk & Co zet vooral in op een abonnementsmodel: voor een maandelijks bedrag kun je de auto huren, waarbij je een deel van het maandbedrag kunt terugverdienen door de auto ‘onder te verhuren’ aan anderen, via een speciale app. Je kunt de auto ook kopen, wat in principe online moet. Voor het onderhoud kan de koper/abonnee terecht bij een landelijk netwerk van Volvo-dealers. Lynk & Co is een van de succesvolste Chinese merken in Nederland.

Dankzij de Volvo-genen is het een prettig rijdende auto, met betrouwbare techniek en een breed scala aan assistentie- en veiligheidssystemen aan boord. Dat de 01 maar in 1 uitvoering (met keuze uit 2 kleuren) leverbaar is, zal mensen met keuzestress bevallen. Ook het abonnementssysteem is interessant voor wie niet vast wil zitten aan autobezit. Inmiddels behoort de 01 ook tot de populairste occasions van Nederland. Lynk & Co komt dit jaar met een echte EV op de markt.

Info: lynkco.com/nl-nl

++

MG

MG heeft niets meer te maken met het Britse sportwagenmerk van weleer. Het is een van de merken van SAIC, een van de grootste autofabrikanten van China. Het brede aanbod bestaat uit zowel elektrische als plug-in hybride auto’s. Verkoop en het onderhoud worden verzorgd door (steeds meer) vestigingen van dealergroep Van Mossel, waar ook proefritten kunnen worden geboekt. Ook MG gaat op termijn zijn auto’s in Europa bouwen. Koop of lease regel je bij MG online.

Concurrentiepositie

MG biedt veel: van elektrische stationcar via stekkerhybride tot elektrische SUV’s. Vanaf 2025 levert het zelfs een elektrische tweezits sportwagen, de Cyberster. MG heeft zich inmiddels op prijs- en kwaliteitsgebied bewezen als een serieuze concurrent van vergelijkbare Europese aanbieders.

Info: mgmotor.eu

++

NIO

Uniek is dat de modellen van dit merk is dat je niet alleen aan een (snel)laadpaal kunt opladen, maar dat het hele accupakket in 5 minuten tijd kan worden omgewisseld in een speciaal accuwisselstation. Hierdoor kun je tijdelijk kiezen voor een zwaarder accupakket (bijvoorbeeld voor een langere vakantierit). In Nederland zijn er momenteel 9 accuwisselstations, in Europa staan er ruim 30 en NIO

werkt hard aan uitbreiding van hetnetwerk. Bij NIO kun je niet alleen auto’s kopen (met accuhuur of -koop) of leasen, maar je er ook op abonneren. Het NIO Service Netwerk in Nederland bestaat uit vijf servicecenters, aangevuld met 19 vestigingen waar onderhoud en bandenwissels plaatsvinden. Daarnaast beschikt NIO over acht schadeherstelpunten en een eigen Battery Repair Center.

NIO is een premiummerk en geen prijsvechter. De verschillende modellen zijn technologisch geavanceerd, rijk uitgerust en doen qua (laad)prestaties en rijgedrag niet onder voor Europese rivalen. Het wisselen van het batterijpakket en de vele manieren waarop je in een NIO kunt rijden, van kopen en leasen tot een maandelijks opzegbaar abonnement, bieden een mate van flexibiliteit waarmee NIO in Nederland weleens goed zou kunnen scoren.

Info: nio.com/nl_NL

++

Seres

Maakt veel gebruik van Huawei-techniek: alle software, schermen, audio, rijhulpsystemen, camera’s, sensoren en de elektrische motoren komen van die bekende elektronicafabrikant. Seres levert in Nederland slechts één model, de Seres 3, een compacte SUV. De import, verkoop en onderhoud worden verzorgd door Green Mobility Group Europe, een samenwerkingsverband van een aantal Nederlandse dealerbedrijven; het merk biedt trouwens ook een abonnementsvorm aan.

De Seres 3 is technisch gezien wat achterhaald, omdat hij is gebaseerd op een model dat op de Chinese thuismarkt al sinds het einde van het vorige decennium rondrijdt. Ten opzichte van de Europese concurrentie in zijn klasse steekt hij er noch qua prijs, noch op het gebied van prestaties en standaarduitrusting bovenuit. Wellicht zet Seres met die modellen een scherper, beter concurrerend aanbod neer.

Info: driveseres.nl

Xpeng

Is sinds vorig jaar actief in Nederland met twee elektrische modellen, de P7 sedan en G9 SUV. Xpeng noemt zichzelf een techbedrijf en gaat er bijvoorbeeld prat op dat het complete besturingssysteem en de software van alle modellen in eigen huis worden ontwikkeld – dus ook alle rijhulpsystemen en de technologie voor autonoom rijden. Dit is duurder dan je technologie inkopen. Niet verwonderlijk dus dat de modellen die nu in Nederland leverbaar zijn mikken op de wat hogere segmenten. Het Europese hoofdkantoor van XPeng staat in Amsterdam, in Leidschendam zit een ‘Xpeng Store’ en in de Randstad zitten Xpeng Centers waar de auto’s kunnen worden bekeken en gereden. Kopen doe je een Xpeng in principe online.

De auto’s hebben een fraai design, rijden goed, zijn ‘Europees’ strak afgewerkt en kennen mooie materialen. De standaarduitrusting is ruim, de elektrische aandrijflijnen bieden (laad)prestaties waar de veeleisende EV-rijder geen problemen mee zal hebben. Een sterk debuut, kortom en Volkswagen ontwikkelt twee nieuwe modellen in samenwerking met het merk.

Info: heyxpeng.com/nl

++

Zeekr

Zeekr, net als Lynk & Co onderdeel van autoconcern Geely, trapt af met twee elektrische modellen: de 001 cross-over ‘shootingbrake’ en de X, die het merk zelf ‘stads-SUV’ noemt. Zeekr kiest voor de verkoop voor het ‘direct-salesmodel’: de koper bestelt zijn auto online. Om in een Zeekr te kunnen proefrijden moet de geïnteresseerde klant vooralsnog afreizen naar Zeist.

Zeekr mikt met zijn huidige modelaanbod op het hoge segment van de markt, met technologisch hoogwaardige modellen, die rijkelijk gebruik maken van Volvo-techniek. Met fraaie materialen en afwerking, krachtige aandrijflijnen en (op papier) een forse actieradius is Zeekr een merk waar mensen die gewoonlijk shoppen bij de bekende Duitse merken (of Tesla) bij stil kunnen staan.

Info: zeekr.eu

*Alle specificaties en prijzen volgens opgave fabrikant, van alle modellen is de basisversie vermeld.

(Bronnen: VER, evdatabase.nl, Autoweek, Autovisie, ANWB)

Blik in de toekomst

Meer nieuwe Chinese merkenkomen binnenkort naar Europa, deels vanwege de groeiende Europese markt, deels vanwege het feit dat de thuismarkt verzadigd raakt. Smartphonemaker Xiaomi komt bijvoorbeeld met een premium sportwagen naar onze streken, gebouwd door staatsautofabrikant BAIC. Deze SU7 moet de strijd aanbinden met onder meer de elektrische Porsche Taycan. Autoconcern Chery brengt drie nieuwe automerken naar Europa, in de vorm van de elektrische Omoda E5 (een compacte cross-over) en de eveneens elektrisch aangedreven Jaecoo 7, een middelgrote SUV. In 2025 moet dan het merk Exlantix naar Nederland komen met een elektrische SUV en een elektrische sedan.

Xpeng wil met een goedkoper submerk naar Europa komen; de belofte is dat het dan in eerste instantie gaat om een model dat minder dan 20.000 euro moet gaan kosten. Ook autobouwer GWM wil met de merken Wey en Ora, beide al lang in China leverbaar, naar Europa komen, terwijl NIO overweegt zustermerken Firefly en Alps de oversteek te laten maken; beide merken worden aan de onderkant van de markt voor elektrische auto’s gepositioneerd. Daarmee is nog lang niet het laatste gezegd over de Chinese merken waaruit de Nederlandse autokoper op termijn zal kunnen kiezen.

Modelaanbod Chinese automerken

 AandrijvingVermogenCarrosserievormActieradius (WLTP)Vanafprijs
Aiways     
U5Elektrisch204 pkSUV400 km46.950 euro
U6Elektrisch218 pkSUV-coupé400 km48.975 euro
BYD     
 Dolphin      elektrisch95 pk5-deurs hatchback340 km29.990 euro
Atto3elektrisch204 pk5-deurs SUV420 km38.990 euro
Sealelektrisch313 pk4-deurs sedan420 km45.990 euro
Han elektrisch517 pk4-deurs sedan521 km69.990 euro
Tangelektrisch517 pk5-deurs SUV (7 zits)400 km 69.990 euro
Hongqi     
E-HS9elektrisch435 pk5-deurs SUV396 km69.995 euro
Lynk& Co     
01plug-in hybride261 pk5-deurs SUV69 km (alleen elektr.)45.000 euro
MG     
MG4elektrisch170 pk5-deurs hatchback350 km32.285 euro
MG5elektrisch177 pk5-deurs stationcar320 km35.885 euro
MG ZSelektrisch177 pk5-deurs SUV320 km35.885 euro
EHSplug-in hybride258 pk5-deurs SUV52 km (alleen elektrisch)37.534 euro
Marvel Relektrisch180 pk5-deurs SUV402 km44.485 euro
NIO     
ET5elektrisch490 pk4-deurs sedan    456 km62.700 euro
ET5 Touringelektrisch490 pk5-deurs stationcar435 km63.900 euro
EL6elektrisch490 pk5-deurs SUV406 km67.900 euro
ET7653 pk4-deurs sedan406 km84.900 euro 
elektrisch653 pk5-deurs SUV391 km88.900 euro 
Seres     
3elektrisch163 pk5-deurs SUV329 km37.995 euro

XPeng
     

 

P7

elektrisch
 
276 pk4-deurs sedan576 km    51.188 euro
G9elektrisch
 
313 pk5-deurs SUV460 km59.188 euro
Zeekr
 
     
Xelektrisch
 
272 pk5-deurs SUV440 km45.990 euro
001elektrisch
 
272 pk5-deurs SUV620 km    60.490 euro
 
Auteur