Kia Pro_ceed: een pittige verrassing

Pluslezer Piet van Dam en professional Michael Bleekemolen testen dezelfde auto: de Kia Pro_cee'd.

De testauto: Scherp geprijsd, riante uitrusting

Nee, de naam van deze sportieve driedeurs Kia is niet verkeerd geschreven: het is echt Pro_cee’d. Maar iedereen mag het gewoon uitspreken als ‘prosied’. Net zo opvallend als de naam is het uiterlijk van de auto.

De Zuid-Koreaan neemt het op tegen geduchte verkooptoppers als de Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus en Peugeot 308. Als je uitgaat van vergelijkbare motorisering, zien de prijzen van de KIA er wel een stuk aangenamer uit. Bovendien biedt de Kia een riante uitrusting: airco, lichtmetalen velgen, radio-cd/MP3-speler en zes airbags zijn vanaf de basis al present. Die basis begint bij €16.995 voor de handgeschakelde 1.4-literversie (109 pk).

De door Plus Magazine gereden Pro_cee’d is de 115 pk-sterke dieselversie: de 1.6 CRDi X-clusive. Volgens Kia rijdt hij
1 op 23. Met extra’s als climate control, cruise control, parking distance control, lederen bekleding en ESP kost dit model €26.695; een erg scherpe prijs. Kia geeft bovendien liefst zeven jaar fabrieksgarantie. Meer informatie op www.kia.nl

Details
Kia Pro_cee’d diesel
Motorinhoud: 1582 cc
Vermogen: 115 pk
Gewicht: 1258 kilo

De Pluslezer

Piet van Dam (68) werkte voor zijn pensioen als typograaf op een drukkerij. Nu geniet hij van z’n vrije tijd en geeft hij onder andere voetbaltrainingen aan kinderen. Zijn eigen auto is een Skoda Fabia uit 2006, waarmee hij zo’n 15.000 km per jaar rijdt.

Tien punten
Piet is geen ‘autogek’, wel vindt hij het heel belangrijk dat een auto fijn rijdt. Daarom is hij een ideale testkandidaat: kritisch en niet vooringenomen. Hij geeft tien plus- en minpunten aan de Kia:

+ De auto rijdt geweldig.
+ Is aangenaam geruisloos.
+ Prima stoelen.
+ Prettige instap.
+ Goede uitrusting.
+ Grote kofferruimte.
- Trekt traag op in 1ste versnelling.
- Pompeus dashboard.
- Moeilijk bereikbare achterbank.
- Ontbreken van een volwaardig reservewiel.

Het oordeel
“De auto rijdt echt geweldig. Hij trekt zichzelf zowat door de bochten en voelt heel veilig aan. Bovendien rijdt hij behoorlijk zuinig; volgens de fabrieksspecificaties 1 op 23. Wel vond ik het erg lastig om het kinderstoeltje van mijn kleinkind achterin vast te ­zetten. Ik zou zelf dan ook kiezen voor een vierdeurs model. Maar al met al was het een aangename kennismaking.”

Het detail
“Tja, dan kom ik toch uit bij het dashboard: de mooie oranje verlichting, het vele zwart en de zilverkleurige ­accenten maken het geheel een beetje kermisachtig.
Het is allemaal wel heel ­overzichtelijk, maar het komt echt op je af als instapt.”

De professional

Michael Bleekemolen (58) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere
eigenaar van drie overdekte kartbanen.

Tien punten
+ Een auto met een goed uiterlijk, geschikt voor alle ­leeftijden.
+ De Kia schakelt uitstekend.
+ De techniek is prima (o.a. wegligging, remmen).
+ De stoelen zitten goed, maar hadden iets meer zijsteun mogen hebben.
+ Het dashboard is stevig en goed handelbaar. Klein detail is dat het middenstuk iets gedraaid naar bestuurder staat.
+ Veel extra’s, wat de auto zeer compleet maakt.
+ Het brandstofverbruik van de Kia is gunstig (1 op 23).
+ De prijs is aangenaam, zelfs als je alle extra opties erbij zou ­nemen.
- De hoofdruimte voor de achterpassagiers is wat beperkt.
- De instap aan de voorzijde is te laag: je moet echt je hoofd laten hangen om het niet te stoten.

Het oordeel
“Toevallig rijdt mijn zoon Jeroen (26 jaar, fulltime ­autocoureur en grossier in kampioenschappen) ook in een Kia Pro_Cee’d. Ik mag zijn auto geregeld ­lenen. Weliswaar heeft ­Jeroen de benzine-uitvoering en was de testauto een diesel, maar rijden in de Pro_Cee’d is mij dus niet geheel onbekend.
Als ik zelf deze auto zou aanschaffen, zou ik voor de diesel gaan, want die heeft een beter koppel en trekt dus sneller op. Bovendien is het diesel­geluid in de auto niet te horen en rijdt hij zuiniger. De instap vind ik magertjes: je moet niet langer dan 1.80 m zijn wil je vlot kunnen instappen. Maar ja, ik schat dat de dakhoogte van 50 procent van alle ­auto’s eigenlijk te laag is. En een laag dak zorgt natuurlijk wel weer voor een vlotter uiterlijk en een betere stroomlijn.”

Het detail
“Het interieur is zeer functioneel en je kunt overal goed bij. De goede stoelen en de grote kofferruimte maken deze auto voor mij een aanrader, zeker gezien de prijs.”

De concurrentieMissing media-item.

Peugeot 308

• Duurder dan het basismodel van de Kia
• Minder pk’s
• Meer trekvermogen
• Prijzen vanaf €18.950
www.peugeot.nl

 

Ford FocusMissing media-item.

• Groter dan de Kia
• Meer bagageruimte
• Duurder en minder zuinig
dan het basismodel van
de Kia Pro_cee’d
• Prijzen vanaf €19.075
www.ford.nl

 


Opel Astra GTCMissing media-item.

• Rijdt iets zuiniger en schoner dan de Kia
• Minder bagageruimte
• Minder pk’s
• Wel flink duurder:
prijzen vanaf €20.860
www.opel.nl

Auteur