Lange rit? Zo is je actieradius maximaal

Getty Images

Op vakantie in eigen land, maar niet in je eigen omgeving? Lange ritten maken met je elektrische auto kan, maar vergt wel wat planning. Daarom is het van belang dat je auto over een goede actieradius beschikt. Hoe zit dat en waar moet je op letten?

Wat is de actieradius? 

De actieradius van een elektrische auto is de afstand die je auto kan afleggen op een volle accu zonder tussentijds bij te hoeven ‘tanken’. De opslag van stroom in de accu van een elektrische auto is beperkt en je zult daarom op den duur op moeten laden. Er zijn verschillende factoren die bepalen hoe groot de actieradius is en dus hoe snel je weer aan de lader moet.

De actieradius hangt af van de volgende punten: 

  • De grootte van de batterij
  • Hoeveel energie de auto verbruikt
  • Het weer (bij koud weer gaat de batterij sneller leeg)
  • Je rijgedrag (snelle rijders moeten sneller aan de lader)

Hoe ver kom je op een volle accu?

Het gemiddelde bereik (de actieradius) van een elektrische auto in de middenklasse is 250 kilometer. Stel je voor, je start je rit in Utrecht. Je kunt dan op een volle accu van Utrecht naar Den Helder en weer terug rijden zonder bij te hoeven laden. Of een retourrit van Utrecht naar Zierikzee, Utrecht naar Meppel of Utrecht naar Weert, allemaal te doen op één volle accu.* Hierbij gaan we uit van ‘normale’ Nederlandse weersomstandigheden. Batterijen presteren het beste bij temperaturen tussen de 15 en de 25 graden. In de winter ligt de actieradius daarom zo’n 15 tot 20 procent lager dan de rest van het jaar. *op basis van een test van Milieucentraal

Hoe plan je een lange rit?

Een bereik van 250-300 km is voor de meeste ritten voldoende. In Nederland rijdt je vaak niet meer dan 100 km in één keer. Moet je toch tussentijds een keer opladen? Geen zorgen, want dat is in Nederland inmiddels geen probleem meer. Er zijn genoeg oplaadpunten en laadstations waar je de auto kan op kan laden. Ook als je denkt het niet nodig te hebben, is het goed om een laadpauze achter de hand te houden. Je kunt voor je vertrek al zien waar op de route je kunt laden en of je bijvoorbeeld gebruik kunt maken van een snellaadpaal.   

Tips

  • Rijd rustig, dan gaat de batterij minder snel leeg.
  • Probeer zoveel mogelijk op gelijke snelheid te rijden, zonder al te veel te remmen of op te trekken.
  • Rem zoveel mogelijk op de motor. Tijdens het remmen op de motor wordt de batterij weer opgeladen. Dit doe je door het pedaal los te laten (heel licht intrappen kan eventueel ook). Hoe harder je trapt, hoe minder energie er ingewonnen wordt. 
  • Probeer het gebruik van de airco of de verwarming te beperken, ook dit kost energie. 
  • Heb je dragers als een fietsendrager of een dakkoffer en gebruik je die niet? Haal ze dan van de auto af. Ook dit kan in gewicht (en dus verbruik) schelen. 
  • Rijd veilig, sommige elektrische auto's beschikken over een adaptieve cruise control met Stop& Go functie, en/of Lane Positioning Assist. 

Bron: Milieucentraal.
 

Auteur