De wet geeft bij een terugroepactie geen automatisch recht op vervangend vervoer

Tienduizenden auto's in Nederland, vooral Citroën C3 en DS3-modellen, zijn door de fabrikant teruggeroepen omdat de airbag mogelijk gevaarlijk is. Wat zijn de rechten van de automobilist is zo'n geval?
De autobezitter die een brief ontvangt over de terugroepactie kan het beste zo snel mogelijk een afspraak bij de dealer maken voor vervanging van de airbags. Dat is gratis. In de praktijk kunnen er problemen optreden. Zo zijn vervangende onderdelen soms niet meteen beschikbaar, of is er niet meteen vervangend vervoer geregeld. Ook kan het lastig zijn als je met de auto op vakantie wil.
Stichting Achmea Rechtsbijstand heeft daarom de rechten van eigenaren bij een terugroepactie op een rijtje gezet.
Vervangend vervoer
De wet geeft bij een terugroepactie geen automatisch recht op vervangend vervoer. In veel gevallen mag de consument wel een redelijke oplossing verwachten, zeker als de auto langere tijd niet te gebruiken is. Een redelijke oplossing is bijvoorbeeld een gratis leenauto of een vergoeding van gemaakte vervoerskosten. In praktijk bieden sommige dealers direct een leenauto aan, terwijl anderen terughoudend zijn.
De kosten voor vervangend vervoer liggen meestal bij de fabrikant of dealer als zij verantwoordelijk zijn voor het probleem. Zeker bij een productiefout moet een consument geen extra kosten maken. Het is verstandig om vooral duidelijke afspraken te maken. Vraag bij het inleveren van de auto expliciet wat de dealer vergoedt.
Het verschilt per dealer of je met een leenauto op vakantie mag. Soms mag een leenauto alleen worden gebruikt in Nederland. Voor gebruik in het buitenland is expliciet toestemming nodig. Er is ook toestemming nodig van de verzekeraar van de leenauto.