Nieuw Spaans verkeersbord houdt gemoederen bezig

Automatische controles en forse boetes

Boetebord
Shutterstock

Als u in Spanje bent of bent geweest heeft u hem misschien al gezien: het nieuwe Spaanse waarschuwingsbord. Het rechthoekige bord heeft een blauwe achtergrond en toont in een rode cirkel verschillende voertuigen met de tekst ‘70 m’. Op sociale media regent het klachten.

Een nieuw Spaans verkeersbord zorgt voor wat onrust op de wegen. De vereiste afstand van 70 meter inschatten is voor veel verkeersdeelnemers best lastig. En wat als er ineens een voertuig voor u opdoemt? 

Met dit nieuwe bord hoopt men het aantal kop-staartbotsingen te verminderen. Maar al snel ontstond er in Spanje onenigheid over de techniek, controle en de juridische haalbaarheid. In Duitsland en Nederland zijn soortgelijke afstandsregels al langer van kracht. In ons land hanteren we de vuistregel: ‘minimaal twee seconden afstand’ of ‘de helft van uw snelheid in meters’. De handhaving wordt regelmatig gecontroleerd en overtredingen kunnen leiden tot flinke boetes en zelfs een rijontzegging.

Automatische controles en forse boetes

De afstand wordt automatisch gemeten – vermoedelijk met behulp van radar, camera’s en AI. Wie te dicht op zijn voorganger rijdt, riskeert een boete van minimaal 200 euro en strafpunten op zijn rijbewijs.

Veel mensen wijzen erop dat bestuurders geen manier hebben om exact 70 meter afstand te meten. De Spaanse verkeersdienst DGT raadt aan om vuistregels te gebruiken, zoals de 2-secondenregel. Maar veel automobilisten vinden die regel in de praktijk niet zo handig. Bovendien kan de afstand snel veranderen als andere voertuigen plots invoegen. Dit kan leiden tot gevaarlijke remacties en het risico op ongelukken verhogen.

Boetemachine

Op sociale media is de kritiek hevig. Veel Spanjaarden noemen het bord ‘een boetemachine’ die niets met verkeersveiligheid te maken heeft. De toekomst zal uitwijzen of het bord zal leiden tot meer of minder ongelukken.

Bron: AD.nl

Auteur