Het is goed mogelijk om met een elektrische auto op vakantie naar het buitenland te gaan, maar het vereist wel een hoop voorbereiding en geduld. Dat zegt Dirk van den Blink van AutoMotivate: Kenniscentrum Elektrische Mobiliteit, op de site van Tros Radar. Goed plannen voor vertrek is noodzakelijk omdat er in het buitenland veel minder laadpalen zijn.
ANWB
De ANWB benadrukt ook dat een goede voorbereiding erg belangrijk is. “Ook in de landen om ons heen neemt het aantal oplaadpunten snel toe. Zorg wel voor apps die aangeven waar de laadpalen staan”, adviseert de ANWB. Via de website kun je per land de juiste routeapps vinden met informatie over locaties van laadpalen. Ook is het verstandig om laadpassen van verschillende aanbieders mee te nemen. Nederlandse passen werken niet altijd in het buitenland.
Grootste struikelblok
Voor een vakantie met een elektrische auto blijft het grootste struikelblok de actieradius. “Die kan enorm verslechteren door de buitentemperatuur. Is het koud, dan komt de auto minder ver. Als het te warm is, kan dat het stroomverbruik nadelig beïnvloeden”, zegt Van den Blink. De actieradius wordt ook verkleind door de klim van bergen en de zware belading.
Stekker regulier stopcontact
Voor vertrek is het handig om standaard een extra laadstekker mee te nemen die in een regulier stopcontact past. Probeer ook een accommodatie te vinden met laadfaciliteiten.
300 echte kilometers
Elektrische auto’s die minimaal 300 echte kilometers kunnen rijden en een snellaadfunctie hebben, kunnen gemakkelijk op een buitenlandse bestemming komen. Heb je een e-auto met een lagere actieradius? Dan wordt een reis naar het zonnige zuiden een lange exercitie vanwege de vele stops.
- Tros Radar