Opel Corsa 1.3: verrassend robuust

De Opel Corsa gaat al heel wat jaren mee en is in de tussentijd behoorlijk gegroeid. Het nieuwste model is bijna 38 cm langer dan de eerste versie uit 1982 – een hele auto­klasse groter.

Opel Corsa 1.3 CDTi ecoFLEX
Motorinhoud: 1248 cc
Vermogen: 75 pk
Gewicht: 1045 kilo (5-deurs versie)

Groot en compleet

Al die extra centimeters zijn nodig voor het surplus aan veiligheid, comfort, pk’s en milieuvriendelijke techniek. Was de oer-Corsa meer een veredeld stadsautootje, de moderne Corsa voelt zich thuis in het stadsverkeer, maar presteert ook goed tijdens lange afstanden.

Hij is toegerust met navigatie, elektronische airco, handsfree telefoonset, cruise control, regensensor en Adaptive Forward Lighting (in bochten schijnen de lampen mee de hoek om, voor beter zicht in het donker). Bijzondere optie is het Flex-Fix draagsysteem (€795, niet leverbaar op de 3-deurs versie), waardoor u altijd twee fietsen kunt meenemen. Handig!

De 1.3 cdti ecoflex is een zuinige en krachtige diesel met een lage uitstoot van het schadelijke co2 (109 g/km bij de 3-deurs versie, 119 g/km bij de 5-deurs; gemiddeld verbruik respectievelijk 1 liter brandstof op 24,4 km en 1 op 22,2). Hij is er vanaf €16.795 (3-deurs) en €17.395 (5-deurs).
Meer informatie op www.opel.nl.

De Pluslezer

Harry Meyer (66) was in de jaren zeventig een fervent Opel Kadett-rijder. Nu rijdt hij jaarlijks zo’n 15.000 km in een Volvo 850 Estate uit 1995.

Harry’s autotest in tien punten

Harry heeft een technische achtergrond; sleutelen aan auto’s is zijn hobby. Wat vindt hij als voormalig Opelliefhebber van de Corsa? Harry maakte een testrit en vat deze samen in tien punten:

+ Goede wegligging, prima onderstel.
+ Ruime instap en veel ruimte voorin.
+ De stoelen zijn goed verstelbaar (maar ze zitten wel hard).
+ Soepele motor.
+ Rijgeluiden worden goed onderdrukt, het is een stille auto.
+ Voldoende bagageruimte.
- De beenruimte achterin is niet optimaal.
- Het dashboard is onoverzichtelijk.
- Dikke ruitstijlen.
- Beperkte opbergruimte in deuren.

Het oordeel

“Er zitten te veel toeters en bellen in de auto en dat maakt de bediening niet altijd makkelijk. Ik heb bijvoorbeeld het liefst één knop op het dashboard om de airco aan of uit te zetten. In de Corsa moet je een heel computermenu doorlopen; veel te omslachtig. Ook de radio kan veel eenvoudiger. Pluspunten: hij rijdt fijn en heeft een pittige motor.”

Het detail

“Handig is het Flex-Fix draagsysteem voor fietsen. Zonder problemen neem je twee fietsen mee: even uitschuiven en klaar! Je kunt dan alleen geen trekhaak meer monteren. Je moet dus echt kiezen voor het een of het ander.”

De professional

Michael Bleekemolen (59) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.

Michaels autotest in tien punten
+ De wegligging van de Corsa is goed.
+ Hij zit redelijk ruim.
+ Goed gestroomlijnd model, dus een lage luchtweerstand.
+ Een Opel is een waardevaste auto; belangrijk bij de inruil.
+ Zoals de meeste Duitse auto’s is de Corsa robuust en sterk.
+ De geïntrigeerde fietsdrager is vernieuwend en handig.
+ Het verbruik tijdens mijn test was 1 op 20: erg zuinig dus!
- De remmen blokkeren net iets te lang bij een paniekstop.
- De stoelen hadden iets beter gekund; je zit meer óp de stoel dan erin.
- Ik vind de motor redelijk luidruchtig, zeker vergeleken met ­concurrerende modellen.

Het oordeel
“Denkt u een degelijke Duitse auto gekocht te hebben, blijkt dat de motor van Fiat is… Maar geen zorgen: de motor heeft zeker kwaliteiten (behalve als u voor de snelheid gaat). Het voortstuwingsconcept is degelijk en gaat waarschijnlijk langer mee dan de auto zelf. Instappen gaat goed, en zelfs voor de achterpassagiers is er een behoorlijke ruimte. De stoelen verdienen niet het predikaat ‘lekker zitten’ en geven te weinig zijdelingse steun. De wegligging is gewoon goed. Opel heeft met de Corsa een degelijke, stevige en robuuste auto gebouwd die een grote groep mensen aanspreekt.”

Het detail

“Het Anti Blokkeer Systeem is het enige dat beter kan. Ik heb de auto op een droog wegdek gereden en bij hard remmen gaan de voorwielen toch net te veel blokkeren. Ik vermoed dat het ABS-systeem op een nat wegdek wel eens te laat kan gaan inschakelen. Wel blijft de auto goed recht tijdens het remmen, zelfs met één kant van de auto in de berm. Het is jammer dat de Corsa juist op dit punt iets tekortschiet, zeker omdat ABS-systemen inmiddels flink doorontwikkeld zijn. Maar geen zorgen als u een Corsa wilt aanschaffen. Bij normaal gebruik zult u weinig van de ABS merken.”

De concurrentie:

Andere compacte auto’s

Missing media-item.Peugeot 207 XR 1.4
• Langste in deze klasse.
• Kleinste bagageruimte.
• Basismodel (73 pk) rijdt
1 op 15,9.
• Vanaf €14.525.

Missing media-item.
Renault Clio 1.2 16V Special Line
• Basis met meeste pk’s (75).
• Rijdt 1 op 19,9.
• Bagageruimte 1038 liter.
• Vanaf €12.990.

Missing media-item.Volkswagen Polo 1.2 ­Easyline
• Gelijkwaardige prestaties.
• Iets kleiner.
• Vanaf €13.290.

 

Auteur